15:50|جمعه, اردیبهشت 28 ,1403
تاریخ انتشار: 07 مرداد 1396 - 23:54
کد خبر: 6768

کلاس کنکور یا دلالی با آینده دانش آموزان

امسال قیمت هر جلسه کلاس خصوصی برای کنکور در ارومیه 300هزار تومان است، آری 300هزار تومان! با یک حساب سر انگشتی  از یک دبیر معمولی و نه چندان مشهور با احتساب روزانه 2کلاس درآمد ماهیانه این فرد به بیش از 15میلیون تومان می رسد، این مبلغ در مورد دبیران مشهورتر از 50میلیون تومان هم تجاوز می کند.

کلاس کنکور یا دلالی با آینده دانش آموزان

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، آموزش تکمیلی و آزاد خارج از مدرسه موردی است که از سال ها پیش در کشورمان وجود داشته و دانش آموزان زیادی هر ساله با صرف هزینه های شخصی اقدام به استفاده از این آموزش ها می کنند، مخصوصا در بحث کنکور درصد بالایی از دانش آموزان بر این باورند که تنها راه قبولی در آزمون سراسری بهره گیری از کلاس های خصوصی است.

متأسفانه در سال های اخیر مبحث شرکت در کلاس های کنکور شکل تازه ای به خود گرفته است؛ دانش آموزان و اولیاء با هزار امید و آرزو و تقبل هزینه های بسیار در این کلاس ها شرکت می کنند تا در آزمون سرنوشت ساز آینده خوبی را برای خود  و فرزندشان رقم بزنند اما زمان مشخص شدن نتایج که فرا می رسد تمام رشته ها پنبه می شود.

وضع در ارومیه بسیار اسفناک تر از چیزی است که تصور می شود، هر روز نام های جدید و دهان پرکن بدون رزومه خاص و حتی دریغ از یک تأییدیه از یک مرجع قابل اعتماد، هرسال وعده های توخالی بی ارزش از سوی این به اصطلاح دبیران خوش تیپ به دانش آموزان چشم و گوش بسته و هرسال تأسف بعداز اعلام نتایج؛ در سال های اخیر هم که انگار ارومیه تبدیل به شهر آرزوها شده هر کسی از هر جایی که می رسد بنری چاپ می کند و پوستری می چسباند و با آموزشگاهی هماهنگ می شود و شروع می کند.

مشکل زمانی حادتر می شود که آموزشگاه های زیادی روز به روز مانند قارچ سراز زمین بیرون می آورند و خلأ قانونی در این زمینه فرصت ساز حضور آنان در این آشفته بازار می شود؛ قانون آموزشگاه ها را موظف به گرفتن مجوز کرده و مراجعی را نیز ناظر بر این آموزشگاه های مجوزدار قرار داده است؛ تا اینجا همه چیز برطبق روال است اما وقتی آموزشگاهی افتتاح می شود و مجوز تهیه نمی کند نظارتی هم بر کارش صورت نمی گیرد، ناظرین کار خود را به خوبی انجام می دهند چراکه بر آموزشگاه های مجوزدار نظارت تام دارند اما در این میان چه کسی وظیفه ممانعت از فعالیت آموزشگاه های بدون مجوز را دارد؟

نتایج خود گویای سطح کیفی کلاس های این عزیزان هست، اصلا از کلاسی که تق و لق است و تازه زمانی هم که تشکیل می شود از یک و نیم ساعتش یک ساعت با حرف زدن با موبایل و سیگار کشیدن می گذرد که نمی توان انتظار نتیجه داشت؛خدا نیاورد روزی را که چند تن از دبیران باهم تبانی کنند، اینگونه در کلاس می نشینند و فرد دلخواه خودرا تعریف و تمجید می کنند  و با سرازیر شدن دانش آموزان به کلاس دبیر دیگر از وی طلب دانش آموز می کنند.

گفتنش خالی از لطف نیست که امسال قیمت هر جلسه کلاس خصوصی برای کنکور در ارومیه 300هزار تومان است، آری 300هزار تومان! با یک حساب سر انگشتی  از یک دبیر معمولی و نه چندان مشهور با احتساب روزانه 2 کلاس درآمد ماهیانه این فرد به بیش از 15 میلیون تومان می رسد، این مبلغ در مورد دبیران مشهورتر از 50 میلیون تومان هم تجاوز می کند. در آمدی که حتی فوتبالیست ها هم برای گرفتن آن باید به هزار و یک مرجع جواب پس بدهند، ضمنا این را هم باید اضافه کرد که هیچ گونه مالیاتی به خاطر این درآمد هنگفت از این خادمان فرهنگ گرفته نمی شود؛ با فرض اینکه هرکدام از دوستان هنگام تدریس کردن در و گوهر از دهان می افشانند چگونه به خود اجازه می دهند که چنین مبلغی را مطالبه کنند، چگونه است که یک دبیر کارکشته آموزش و پرورش با سابقه ی بیش از 20سال درآمدش نهایتا 3 میلیون تومان است اما این افراد نوظهور چندین برابر آن را می گیرند.

همه این ها که گفته شد یک طرف اما مسأله به اینجا ختم نمی شودچیزی که بیشتراز همه ی این موارد انسان را آزار می دهد افول اخلاقیات است، پوشش بحث برانگیز، صحبت های سخیف و زننده ی بی ربط با درس، پیام های تلگرامی شبانه، روابط نامشخص و حدود نامعین این ها همه چگونه توجیه می شوند.

البته هستند دبیرانی که هنوزهم اخلاقیات را سرلوحه کار خود می دانند و خدا را بالای سر خود می بینند اما برای سروسامان دادن به این وضعیت قطعا باید مجلس، دولت و قوه قضاییه وارد عمل شوند تا هم خلأ قانونی موجود برطرف شود و هم اجرا و نظارت به نحو احسن صورت گیرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید