12:38|جمعه, اردیبهشت 28 ,1403
تاریخ انتشار: 07 مرداد 1396 - 01:15
کد خبر: 6759

از بلایای طبیعی تا مدیریت مردم در بحران

با فرهنگ سازی و معرفی مدیریت بحران به مردم از طریق رسانه نیز میتوان این اقدام را به طور مثبت بین مردم رواج داد تا همگی بتوانیم در یک زلزله یا سیل یا دیگر بلایای طبیعی آمادگی لازم را داشته باشیم و هیجانات و ترس خود را کنترل کرده و چاره ای مثبت بیاندیشیم.

از بلایای طبیعی تا مدیریت مردم در بحران

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز: هرساله شاهد یک سری بلایای طبیعی و یا اتفاقات ناگوار در سطح کشور هستیم و مردم در این چنین زمان هایی نگران ایمنی جان، منزل، محله و شهر خود میشوند، اما متاسفانه  تجربه ثابت کرده که اکثر مردم در موقعیت هایی مشابه فقط نگران میشوند و چندی پس از آن اتفاق همه چیز فراموش شده و مردم دلیلی بر مقاوم سازی منازلشان یا در و پنجره ها یا آماده سازی کیف کمک های اولیه و دیگر اقدامات مدیریتی بحران را پشت گوش انداخته و دیگر به فکر اقدامات ملزومه نیستند.

اما با فرهنگ سازی و معرفی مدیریت بحران به مردم از طریق رسانه نیز میتوان این اقدام را به طور مثبت بین مردم رواج داد تا همگی بتوانیم در یک زلزله یا سیل یا دیگر بلایای طبیعی آمادگی لازم را داشته باشیم و هیجانات و ترس خود را کنترل کرده و چاره ای مثبت بیاندیشیم.

با این حال تعریفی از مدیریت بحران این است که: به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، چاره‌جویی‌ها و دستورالعمل‌هایی اطلاق می‌گردد، که مدیریت یک سازمان، در چالش با بحران انجام می‌دهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است. بطور کلی مدیریت بحران بمعنای سوق دادن هدفمند جریان پیشرفت امور، به روالی قابل کنترل و انتظار بازگشت امور در اسرع وقت، به شرایط قبل از بحران است.

مدیریت بحران، کلیه اقدامات مربوط به پیشگیری و مدیریت ریسک، سازماندهی و مدیریت منابع مورد نیاز در پاسخ به بحران می‌باشد. مدیریت بحران علمی کاربردی است که به وسیله مشاهده سیستماتیک بحران‌ها و تجزیه و تحلیل آنها، در جستجوی یافتن ابزاری است، که بوسیله آنها بتوان از بروز بحران‌ها، پیشگیری نمود و یا در صورت بروز آن، در خصوص کاهش اثرات بحران، آمادگی لازم امداد رسانی سریع و بهبودی اوضاع، اقدام نمود.

نیمه شب زلزله ای به قدرت 4.2 ریشتر ارومیه را لرزاند و شکر خدا هیچ گونه خسارت مالی و جانی نداشت اما کسی چه می داند در روزهای آتی چه اتفاقی خواهد افتاد و یا به دلیل آماده نبودن اکثریت مردم و آشنا نبودن با نحوه های مدیریت بحران چه اتفاقات ناگواری خواهد افتاد؟

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید