22:13|یکشنبه, اردیبهشت 16 ,1403
تاریخ انتشار: 30 تیر 1396 - 23:56
کد خبر: 6703

استمرار غفلت مسئولان در احیای دریاچه ارومیه/ دریاچه همچنان با بحران خشکی مواجه است

دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان، نیازمند رسیدگی و توجه بیش از پیش مسئولان می باشد، اما چیزی که عیان است، این است که تا تلنگری به مسئولان وارد نشود دریاچه همچنان به فراموشی سپرده می شود.

استمرار غفلت مسئولان در احیای دریاچه ارومیه/ دریاچه همچنان با بحران خشکی مواجه است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، هرچه بیشتر از عمر می گذرد بیشتر از قبل بحران کمبود به معضل مهم برای مردم تبدیل می شود، اما در این میان بحران خشکی دریاچه ارومیه، از دیگر معضلاتی است که دغدغه خیلی از مردم کشور به ویژه منطقه آذربایجان می باشد.

خشکی یگانه نگین فیروزه ای آذربایجان از دغغه هایی است که جدید نبوده ولی آنقدر اهمیت و ارزش دارد که هرکس به نوعی برای بهتر کردن حال خود و دریاچه اقدامی را انجام می دهد؛ یکی با تشکیل کمپین، دیگری با تشکیل زنجیره زیست محیطی و مسئولان نیز با اهداف و برنامه های خاص خود!

این بحران از 13 سال پیش توسط دبیر فعلی ستاد احیای دریاچه ارومیه که مشاور رئیس جمهور وقت خود بود، هشدار داده شده بود، ولی از آنجایی که ماها علاقه ای که پیشگیری قبل از درمان نداریم، توجهی نکرده و اکنون که ین بحران دامن گیر بسیاری از مردمان ساکن اطراف دریاچه ارومیه است به تکاپو و تلاش برخاسته ایم.

تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و ارائه پیشنهادات و نظرات کارشناسانه یکی از اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است؛ انتقال آب از دریای خزر و دریاچه وان ترکیه یکی دیگر از پیشنهادات داده شده و رد شده ای است که شاید هرکدام ضرر و منفعتی برای دریاچه دارد.

مسعود تجریشی به خبرنگار گروه جامعه میزان در رابطه با انتقال آب از وان به دریاچه ارومیه  گفت: کشور ترکیه یک دانشگاه اروپایی را واسط کرد تا جلسه ای با ستاد احیا داشته باشد؛ کشور ترکیه حاضر است که از دریاچه وان به دریاچه ارومیه آب منتقل کنند زیرا آن ها با افزایش میزان آب روبرو هستند.

وی در ادامه گفت: با توجه به این که قرار بود هر اقدامی که می تواند به دریاچه ارومیه کمک کند، حتی اگر ستاد مخالف آن بود، مطالعاتش انجام شود، مطالعه انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه نیز انجام شده است..

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره مطالعات ستاد احیا گفت: ستاد مخالف انتقال آب از خزر به ارومیه است اما مطالعه این طرح هم در حال انجام است تا زوایای مختلف آن مشخص شود و در آینده اکر کسی مدعی شد که می توانستیم چنین کنیم، مطالعات در دسترس باشد.

نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز یکی از اشخاصی است که به شدت با ستاد احیای ارومیه مخالف بوده و معتقد است که این ستاد نه تنها دریاچه را احیا نمی کند بلکه با عدم انجام اقدامات درست و بی توجه بودن به برداشت نمک، خشکی دریاچه ارومیه و هزینه در جلسات سبب مرگ آذربایجان نیز می شود.

دو نماینده دیگر مردم ازومیه نیز، به نحوی با یکدیگر هم عقیده بودند و خواستار شفاف سازی و انجام اقدامات بیشتر ستاد و دولت برای احیای یگانه نگین فیروزه ای آذربایجا می باشند.

در پایان گفتنی است که مردم به دلیل رنگ قرمز دریاچه، کاهش دوباره آب دریاچه و برخاست دوباره طوفان نمک در اطراف دریاچه، و علاوه بر آن از عملکرد مسئولان ناراضی بوده و مطالبه مطالعه و برداشتن گام های واقعی در این راستا هستند، چراکه تاکنون فقط شعار شنیده و شاهد هیچ گونه افزایش،جز در مواقع بارانی نبوده اند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید