13:13|جمعه, اردیبهشت 28 ,1403
تاریخ انتشار: 18 تیر 1396 - 00:47
کد خبر: 6622

پیشرفت و رونق تولیدات داخلی ایران نیازمند حمایت همه جانبه مردم و مسئولان است

حمایت از تولیدات داخلی مستلزم توجه ویژه به مرزهای کشور، دقت کامل در وارد کردن برخی محصولات که مشابه آن در داخل بازار آن تولید می شود و همچنین جلوگیری از وارد کردن وسایل و تجهیزاتی که می توان از آن در داخل کشور تولید کرد.

پیشرفت و رونق تولیدات داخلی ایران نیازمند حمایت همه جانبه مردم و مسئولان است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، حمایت از تولیدات ملی امروزه به دغدغه ای بزرگ و مهم برای مردم جمهوری اسلامی ایران خصوصا تولید کنندگان تبدیل شده است، اکثر مسئولان و مردم بر این تاکید دارند که جلوگیری از قاچاق و همچنین عدم وارد کردن اجناس خارجی سبب رونق و پیشرفت تولیدات داخلی می شود؛ حمایت از تولیدات داخلی قطعا می تواند در بهبود شرایط اقتصادی کشور موثر، مفید و مهم باشد.

حمایت از تولیدات داخلی مستلزم توجه ویژه به مرزهای کشور، دقت کامل در وارد کردن برخی محصولات که مشابه آن در داخل بازار آن تولید می شود و همچنین جلوگیری از وارد کردن وسایل و تجهیزاتی که می توان از آن در داخل کشور تولید کرد، در مبحث سوم که عبارت است از جلوگیری از وارد کردن وسایل و تجهیزاتی که می توان از آن در داخل کشور تولید کرد می توان به ویژگی های مثبت و موثر دیگری همچون ایجاد اشتغال برای جوانان اشاره کرد؛ در این رابطه برخی از مسئولان استان آذربایجان غربی در گفت و گو با پایگاه خبری باریش نیوز نظرات و اقداماتی که می توان انجام داد را ابراز نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ عسگر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری  در خصوص حمایت از تولیدات داخلی اظهار داشت: با توجه به فرموده های مقام معظم رهبری یکی از وظایف همه ما چه به مسئولان دولتی و چه به عنوان مردم نسبت به رهنمودهای ایشان اقدام و عمل کنیم.

وی ادامه داد: کاری که مردم و مسئولان به عنوان مصرف کننده می توانند انجام دهند استفاده از کالای تولیدات داخل است و همچنین از کالاهایی که وارد می شود در صورت وجود مشابه داخلی از کالای وارداتی و خارجی استفاده نکنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در صورتی که کالاهای خارجی به داخل کشور وارد شوند مردم نیز به سمت آن کالا گرایش پیدا خواهند کرد اما اگر این کالاها به داخل کشور وارد نشود مردم نیز به طور طبیعی به سمت استفاده از کالاهای داخلی خواهند رفت.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ عسگر دیرباز در رابطه با تشکیل قاچاق در صورت جلوگیری از واردات اظهار داشت: علی رغم تمام کارهایی که برای مبارزه با قاچاق انجام می شود اما طبق آمار های رسمی مشاهده می شود میلیاردها تومان کالای قاچاق وارد کشور می شود در حالیکه مشابه داخلی آن وجود دارد.

دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: هر چقدر که می تون باید برای این کار هزینه کرد و باید توسط گمرک، وزارت اقتصاد ودارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ستاد مبارزه با کالای قاچاق می توانند با همکاری همدیگر به راحتی از پدیده قاچاق جلوگیری بعمل آورند.

 وی افزود: کارهای دیگری که در این رابطه می توان انجام داد کارهای فرهنگی مثل خطبه های نماز جمعه، صدا و سیما، فیلم، فضای مجازی و رسانه ها می توانند تاثیری مستقیم در جا افتادن این فرهنگ که همه ما از کالاهای تولید داخل کشور استفاده کنیم و اگر چه شاید از نظر مرغوبیت از کالاهای خارجی کیفیت پایین تری داشته باشد ما باید از کالاهای داخلی استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ عسگر دیرباز در پایان خاطر نشان کرد: اگر مردم از کالای خارجی استفاده کنند نقطه مقابل آن بیکار شدن جوانان کشور است، در این راه دولت نیز با بالا بردن تعرفه ها باید از  ورود کالاهای خارجی جلوگیری کند.

سید محمدتقی کبیری نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در مورد حمایت از تولیدات داخلی اظهار داشت: حمایت از تولیدات داخلی شاخص های زیادی را دارد که یک بخش از آن مربوط به این است که فضای تولید داخلی و موانع آن مرتفع شود که در ابتدا باید به سهولت صدور مجوز راه اندازی واحد تولیدی است.
وی ادامه داد: بایستی در ساخت واحدهای تولیدی از عوامل آن ها حمایت های مادی و معنوی کرد که از جمله آن حمایت ها ارائه تسهیلات بانکی با درصد سود پایین که واحد تولیدی بتواند با آن کار و فرآیند خود را ادامه دهد ولی اگر این تسهیلات با درصدهای بالایی به عوامل وحدهای تولیدی ارائه شود در مقابل آن واحد تولید کننده نیز بر قیمت محصولات تولیدی خود می افزایند که در نهایت موجب ایجاد مشکل در بازار فروش محصولات می شود.
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: حمایت از فروش در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی از دیگر موارد مهم در این زمینه است، اگر یک واحد تولیدی در بازاریابی با مشکل مواجه شود عملا محصولات آن تولید می شود ولی روی دست تولید کننده می ماند و در نهایت موجب متضرر شدن فرد یا واحد تولیدی می شود.
سید محمد تقی کبیری تصریح کرد: نکته بعدی حمایت از صادرات محصولات تولیدی است که در 2 بخش مطرح است، بخش اول حداقل بخشی از محصولاتی که امکان صادرات دارند با استفاده از مشوق های صادرات بتوانند حداقل این واحد محصولات تولیدی خود را به کشورهای مقصد صادر کند ولی نکته دوم در این زمینه واردات محصولاتی که در داخل به اندازه کافی تولید می شود بایستی از وارد کردن آن جلوگیری کرد و یا با تعرفه های مناسبی فشار بر تولیدات داخلی وارد نسازند.
این مقام مسئول ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری امسال در بحث تولید و اشتغال وارد کردن کالاهایی که نیاز به آن با تولید داخلی مرتفع می شود بحث حرام شرعی را مطرح کردند، طبیعتا اگر محصولات داخلی که تولید می شوند و کیفیت لازم را نیز دارند و در کنار آن واردات بی رویه انجام شود طبیعتا فشار بر واحد تولیدی و کارگران و در نهایت اقتصاد جامعه وارد می شود بنا براین واردات محصولاتی که در داخل تولید می شوند باید ممنوع شود یا حداقل با تعرفه های بالا و گران عرضه شود تا تولید داخلی نیز متضرر نشود.

حجت الاسلام و المسلمین حاج جواد مجتهد شبستری نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در رابطه با حمایت از تولیدات داخلی اظهار داشت: مسئله حمایت از تولیدات داخلی یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است که چند سالی است که مورد توجه مسئولان کشوری خصوصا رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است و به عنو ان شعار های سال نیز انتخاب شده است و در حقیقت تابلویی است که به آن سمت و سو اشاره می کند و همگان باید به آن توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: در این راستا مردم حدالامکان از خرید اجناسی که مشابه داخلی دارند از خرید اجناس خارجی صرف نظر کنند و به سمت خرید کالای تولید داخل حرکت کنند تا تولید کننده داخلی و کارگر ایرانی نیز در این مسیر تشویق شوند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج جواد مجتهد شبستری در رابطه با وظیفه مسئولان در این خصوص یادآور شد: مسئولان با حمایت های همه جانبه از کالاهای داخلی با انجام کارهایی همانند کم کردن مالیات، جلوگیری از قاچاق چرا که قاچاق مسئله ای است که رهبر معظم انقلاب بر جلوگیری از آن تاکید زیادی دارند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: مسئولان کشوری باید بیاندیشند و تلاش کنند تا ما به صورت جدی با قاچاق به مقابله بپردازیم و همچنین باید از وارد کردن اجناس غیر ضرور و اجناسی که کالای مشابه آن در داخل کشور وجود دارد جلوگیری به عمل آید.

حاج جواد مجتهد شبستری تاکید کرد: قوای سه گانه کشور باید در تعیین و ایجاد قانون، اجرای قانون و پیگیری اجرای قانون دقت کافی را به کار ببرند تا در نهایت بتوان از قاچاق کالا به داخل کشور جلوگیری کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید