18:34|پنجشنبه, اردیبهشت 13 ,1403
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1395 - 02:57
کد خبر: 3469

افزایش 44 سانتی‌متری سطح تراز دریاچه ارومیه

مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از افزایش 44 سانتی‌متری سطح تراز آب دریاچه ارومیه در سال جاری خبر داد.

افزایش 44 سانتی‌متری سطح تراز دریاچه ارومیه

کیومرث دانشجو امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: سطح تراز آب دریاچه ارومیه تا 13 اردبیهشت ماه سال جاری با 44 سانتی‌متر افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته  به 08. 1271 متر رسیده است.

وی  گفت: اجرای طرح‌های احیایی و تثبیتی از جمله رها‌سازی آب سدها، اجرای طرح اتصال رودخانه زرینه‌رود به سیمینه‌رود و رساندن آب این رودخانه‌ها به بستر آبی دریاچه در سال جاری یکی از عوامل مهم افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه بوده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی افزود: سدهای در حال بهره‌برداری استان 12 سد است که شامل سدهای بوکان، مهاباد، حسنلو، ساروق، زولا، دریک، شهرچای، بارون، شهید قنبری، آغ‌چای، قیقاج و ارس 2 است.

این مسئول تصریح کرد: هفت سد مخزنی بزرگ چیرآباد، سیمینه‌رود، نازلو، باراندوز، کانی‌سیب، گرده‌بین و سیلوه در حال اجرا است و سدهای بداولی، فیشل، کرم‌آباد، غازان، باروق، و آجرلو در دست مطالعه است که  مطالعه سدهای آجرلو و باروق و اجرای سدهای سیمینه‌رود، نازلو و باراندوز به دلیل وضعیت دریاچه ارومیه متوقف شده است.

دانشجو با بیان اینکه اجرای سد نازلو در راستای اجرای سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است، اذعان داشت: حجم ذخیره مخزن سدهای بوکان، مهاباد، حسنلو، آغ‌چای و شهرچای تا 5 اردبیهشت ماه معادل یک هزار و 367 میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.8 درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: حجم رهاسازی آب به دریاچه ارومیه براساس برنامه عملیاتی مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از سدهای مخزنی بوکان، حسنلو، مهاباد و زولا در سال آبی 95-94 معادل427 میلیون متر مکعب است که حجم کل رهاسازی تا 5 اردبیهشت ماه معادل 928 میلیون متر مکعب است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: رها‌سازی از سدهای حسنلو از طریق عدم آبگیری سد و زولا به ترتیب 57 و 10  میلیون متر مکعب تا سال گذشته به اتمام رسیده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در شرایط حاضربه دلیل عدم آبگیری سد حسنلو آورد رودخانه گدار به سمت دریاچه ارومیه هدایت می‌شود، افزود: حجم رهاسازی از سدهای مهاباد و بوکان از ابتدای سال آبی تا پنجم اردبیهشت ماه به ترتیب 138و 723 میلیون متر مکعب است که با توجه به افزایش نزولات جوی و حجم آب ورودی به سدهای بوکان  و مهاباد رهاسازی از این سدها در حال اجرا است.

 

فارس/

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید