21:56|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 03 اسفند 1394 - 20:43
کد خبر: 2497

هشدار به مردم درباره خرید برخی میوه ها

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت کشاورزی از معدوم‌سازی بخشی از محموله‌های میوه قاچاق شده به کشور با هماهنگی دستگاه‌های متولی خبر داد و گفت: به گمرک پیشنهاد شده که واردات کوله‌بری متوقف شود تا واردت تحت نظارت کامل قرار گیرد و ساماندهی شود.

هشدار به مردم درباره خرید برخی میوه ها

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت کشاورزی از معدوم‌سازی بخشی از محموله‌های میوه قاچاق شده به کشور با هماهنگی دستگاه‌های متولی خبر داد و گفت: از نظر وزارت جهاد کشاورزی فقط میوه‌هایی مانند موز، نارگیل، آناناس و انبه مجوز ورود به کشور دارند و مابقی میوه‌ها مانند انگور، نارنگی، هلو، شلیل، زردآلو و میوه‌های عجیب و غریبی مانند پتایا (میوه اژدها) بدون مجوز واردات بوده و به کشور قاچاق شده‌اند.
به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت کشاورزی از معدوم‌سازی بخشی از محموله‌های میوه قاچاق شده به کشور با هماهنگی دستگاه‌های متولی خبر داد و گفت: به گمرک پیشنهاد شده که واردات کوله‌بری متوقف شود تا واردت تحت نظارت کامل قرار گیرد و ساماندهی شود.

ابوالقاسم حسن‌پور اظهار کرد: با توجه به اینکه میوه‌های قاچاق از فاصله‌های بسیار دور به کشور وارد شده‌اند مسلما برای حفظ و نگهداری آنها از سموم و نگه‌دارنده‌های شیمیایی بسیاری استفاده شده است که از این نظر خطرناک و آلوده هستند.

وی گفت: از نظر وزارت جهاد کشاورزی فقط میوه‌هایی مانند موز، نارگیل، آناناس و انبه مجوز ورود به کشور دارند و مابقی میوه‌ها مانند انگور، نارنگی، هلو، شلیل، زردآلو و میوه‌های عجیب و غریبی مانند پتایا (میوه اژدها) بدون مجوز واردات بوده و به کشور قاچاق شده‌اند.

حسن‌پور با اشاره به معدوم‌سازی بخشی از میوه‌های قاچاق‌شده به کشور توسط نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: برای مقابله و برخورد با میوه‌های قاچاق شده هماهنگی و مکاتبات بسیاری با دستگاه‌های متولی از استان‌های مرزی تا ستاد مبارزه با قاچاق ارز و نیروی انتظامی صورت گرفته است و براساس قانون باید میوه‌های قاچاق شده جمع‌آوری و معدوم شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مردم میوه‌های قاچاق را خریداری و مصرف نکنند، گفت: سلامت این میوه‌ها هیچ تضمینی ندارد و خطرناک هستند، چراکه محصولی که از فاصله‌های بسیار دور و از طریق راه‌های غیرقانونی به کشور قاچاق می‌شود، سموم و نگه‌دارنده‌های بسیاری در آن استفاده می‌شود تا بتواند بدون آسیب و هدررفت به بازار کشور دیگر وارد شود.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر بازار میوه و میادین مرکزی میوه و تره‌بار که انواع میوه را به صورت عمده‌فروشی به سراسر کشور عرضه می‌کنند مملو از میوه‌های تابستانه‌ مانند هلو، شلیل، آلو، زردآلو، انگور، گیلاس‌، آلبالو، انبه، آووکادو و ... شده‌ که به گفته دست‌اندرکاران و مسئولان مربوطه همچون رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این میوه‌ها از طریق مبادی رسمی و با امکانات مجهز به کشور قاچاق شده‌اند.

این میوه‌ها شامل پرتقال‌های وارداتی تولید کشور مصر، نارنگی تولید پاکستان، انگور تولید شیلی، پیتایا (میوه اژدها) آلو زرد و قرمز، انگور، گیلاس، آلبالو، انبه، آووکادو، هلو و شلیل مربوط به کشورهای آمریکای جنوبی همچون شیلی و اکوادور و همچنین نیوزلند و استرالیاست.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، قاچاق میوه به کشور به دلیل نابسامانی در مرزهاست و آنهایی که مسئول مبارزه با قاچاق و حفظ مرزها هستند باید در این رابطه اقداماتی انجام دهند.

حجتی همچنین طی نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ خواستار برخورد با میوه‌های قاچاق شده و تاکید کرده است که نظارت در سطح خرده فروشی‌ها وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید