16:59|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 05 مرداد 1401 - 11:23
کد خبر: 18073

افزایش ناگهانی قیمت دارو و نارضایتی مردم/ طرح دارویار چیست؟

مدتی است که گرانی و کمبود برخی از داروها سبب نارضایتی مصرف کنندگان شده که این موضوع لزوم شفاف سازی بیشتر از سوی مسئولان و متولیان را می‌طلبد.
افزایش ناگهانی قیمت دارو و نارضایتی مردم/ طرح دارویار چیست؟

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، با توجه به اینکه دولت در چند ماه اخیر اعلام کرد که برنامه ای برای افزایش قیمت دارو وجود ندارد اما مدتی است که مصرف کنندگان از افزایش قیمت انواع دارو در داروخانه ها گلایه مند هستند.

از سوی دیگر چند روزی می‌شود که وزارت بهداشت از اجرای طرحی به نام دارویار خبر می‌دهد که این طرح با هدف افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه و کاهش هزینه های پرداختی از سوی مصرف کنندگان به مرحله اجرا رسیده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت در طرح دارویار یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل می‌شود و از طریق بیمه ها به مصرف کننده نهایی تخصیص می‌یابد.

از جمله مزیت های اجرای این طرح طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت شامل توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره مندی همه دهک ها از یارانه دارو، تغییر نکردن پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت بیمه ای نبوده اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، و حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب العلاج اعلام شده است.

با توجه به ضرورت کنترل مصرف دارو و مدیریت منابع عمومی، یارانه دارو عموما به افرادی تعلق خواهد گرفت که نسخه پزشک داشته باشند. همچنین خریدهای آزاد در داروخانه برای بیماران مزمن، مشمول دریافت یارانه خواد شد.

اقدامات انجام شده جهت پایش این طرح شامل استقرار تیم بازرسی ویژه در وزارت بهداشت جهت تضمین بهره مندی مردم از طرح دارویار، اعلام عمومی قیمت دارو در برنامه کاربردی تیتک و سایت رسمی سازمان غذا و دارو، امکان گزارش موارد تخلف از طریق سامانه 190 وزارت بهداشت یا برنامه کاربردی تیتک است.
 .
به نظر می‌رسد با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم،ضرورت دارد اجرای چنین طرح هایی در راستای کاهش هزینه های مصرف کنندگان دارو صورت بگیرد تا افرادی که دچار بیماری و یا در حال مراقبت و بیمار داری هستند بیش از دغدغه بیماری، دغدغه تهیه دارو و هزینه های سرسام آور آن را نداشته باشند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید