08:23|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1401 - 18:48
کد خبر: 17904
معاون رییس جمهور:

دولت سیزدهم عزم راسخی برای احیای دریاچه ارومیه دارد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: دولت سیزدهم عزم راسخی برای احیای دریاچه ارومیه دارد چرا که احیای این دریاچه نه تنها مطالبه ملی بلکه یک مطالبه بین المللی است.
دولت سیزدهم عزم راسخی برای احیای دریاچه ارومیه دارد

 علی سلاجقه روز جمعه در حاشیه بازدید از مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه افزود: در بحث نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه طرح جامعی توسط ستاد احیا آماده سازی شده که در قالب آن مواردی مانند طرح تغییر الگوی کشت و معیشت های جایگزین پیگیری می شود.

وی اضافه کرد: شهروندان باید  شخصا مراقب دریاچه باشند و وزارتخانه‌های نیرو و جهاد نیز لازم است تا تکالیف خود را به بهترین نحو انجام دهند البته در این زمینه نمی‌توان از مساعد یا نامساعد بودن شرایط اقلیمی غفلت کرد.

سلاجقه با اشاره به اینکه حق آبه دریاچه ارومیه تاکنون تخصیص نیافته است، گفت: رهاسازی جریان آب و بحث ۴۰ درصدی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی از مباحثی است که برای تخصیص حق آبه دریاچه ارومیه ضروریست ولی کاملا محقق نشده است.  

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و نیرو باید به تعهدات خود پایبند باشند، افزود: در هر جایی تعهدات عمل نشده‌ای در زمینه احیای دریاچه ارومیه وجود داشته باشد دولت وارد عمل می‌شود و در فاز دوم احیای دریاچه نیز به صورت جدی این موضوع پیگیری می‌شود تا دریاچه به تراز اکولوژیک خود برسد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: عملیات تونل انتقال آب در مراحل نهایی بوده و ۹۸ درصد کار سد نیز به اتمام رسیده و امید است تا شهریور ماه این طرح افتتاح شود.

سلاجقه با اشاره به موضوع توله های یوز «ایران» افزود: یک دامپزشک اندونزیایی در حال ورود به کشور است تا در این راستا از توله یوزهای ایران مراقبت کنند.
وی ادامه داد: در بحث‌های حیات وحش اولین آمبولانس حیات وحش در کشور تحویل محیط زیست استان بوشهر داده شده است و باید سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه این اقدامات مجهز شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: یک کمیته حقیقت یاب تشکیل شده تا هر گونه قصوری در زمینه تلفات رخ داده باشد بررسی شود.

دست اندرکاران، فعالان اجتماعی و اصحاب رسانه فعال در حوزه محیط زیست بر این اعتقاد هستند که با توجه به سرمایه گذاری‌های کلان سخت افزاری صورت گرفته در گذشته برای احیای دریاچه ارومیه و هزینه اعتباری آن از صندوق توسعه ملی، نیازمند توجه دولت سیزدهم برای بهره برداری از این طرح‌ است تا تراز نگین آبی آذربایجان سالانه نزدیک به یک متر افزایش پیدا کند.

روند خشک شدن دریاچه ارومیه از اوایل دهه ۱۳۸۰ به گونه‌ای آغاز شد که به طور متوسط سالانه تراز آن تا اوایل دهه ۱۳۹۰ حدود ۴۰ سانتی‌متر کاهش را نشان می‌دهد.

خشکی دریاچه‌ای که میزان آب آن در دوران پر آبی به ۱۴ میلیارد متر مکعب می‌رسید و در پاییز سال ۱۳۹۴ و قبل از آغاز اقدامات عملی ستاد احیای دریاچه ارومیه، آب آن تنها به ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسیده بود، نه تنها موجی از مطالبه عمومی را منجر شد بلکه حساسیت مجامع بین المللی نسبت به تبعات خشک شدن آن را نیز برانگیخت/ایرنا

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید