19:22|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1400 - 11:13
کد خبر: 17616
به دنبال تورم حاکم بر جامعه؛

نابود شدن قدرت خرید مردم

این روزها نزدیک به 80 درصد مردم دیگر قادر به خرید نیستند و متاسفانه بر اساس مشاهدات میدانی و گزارش های ارسالی از مخاطبان در حال حاضر بیش از نیمی از مردم حتی قادر به خرید اساسی ترین نیازهای زندگی خود نیستند.
نابود شدن قدرت خرید مردم

سرویس اقتصادی باریش نیوز، از دو سال گذشته تورم افسار گسیخته مواد غذایی در کشور آن چنان فراگیر شده که هر روز خبری از نتایج این گرانی منتشر می‌شود و در میان این گرانی‌ها بیش از هر گروهی، اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه آسیب دیده‌اند.

بر اساس اظهار نظر کارشناسان اقتصادی خرید مردم  زمانی مناسب خواهد بود که مردم با حقوق دریافتی و یا درآمدی که در یک ماه به‌دست می آورند، بتوانند مایحتاج ضروری زندگی خود اعم از (هزینه مسکن، پوشاک، خورد و خوراک، بهداشت و سلامت، حمل و نقل، تحصیل و...) را تامین کنند. اما با نگاهی اندک به اطرافمان این سوال سوال پیش می آید که آیا این روزها مردم از عهده این هزینه ها که جزو اساسی ترین نیازهای اولیه یک خانواده است بر می آیند؟!  

متاسفانه  اکنون بیشتر از دو سال است که قیمت مواد غذایی روی مدار افزایشی است و نسبت رشد مواد غذایی به رشد دستمزد‌ها بسیار بیشتر بوده است .

به هر حال با افزایش نرخ ارز  و کاهش ارزش پول ملی تا یک سوم ، به همان نسبت نیز از قدرت خرید مردم و علی الخصوص قشرحقوق بگیر و البته بیکار جامعه کاسته شده و این کاهش قدرت خرید مستقیماً بر روی تقاضا برای خرید کالا اثر منفی داشته است.

همه اینها در حالیست که بر اساس لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۱، سقف مالیاتی کارمندان دولت افزایش یافته و افرادی که حقوق آنان بالای پنج میلیون تومان است، مشمول مالیات می‌شوند. حداقل‌ حقوق نیز با ۳۰ درصد افزایش، به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

فعالان کارگری در سال ۱۴۰۰ بارها هشدار داده‌ بودند که نرخ سبد معیشت به ۱۲ میلیون تومان رسیده است و حقوق چهار میلیون تومانی کارگران فقط هزینه‌های 10 روز از ماه آنان را کفاف می‌دهد و برای 20 روز دیگر  در خرج زندگی خود می مانند. به اعتقاد بسیاری از فعالین کارگری معتقدند که این دستمزدها  با هزینه‌های جاری در ایران هیچ سنخیتی ندارد.

کلام آخر اینکه، آنچه که انکارناپذیر و آشکار است گرانی‌های اخیر سفره، سبد کالا، تفریحات و حتی سلامت مردم را بشدت متاثر ساخته  و اگر دولت فکری به حال وضعیت موجود  نکند قطعا در آینده هزینه های هنگفت سلامت را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید