13:51|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 21 دی 1400 - 11:39
کد خبر: 17472
نگرانی مردم از عدم سلامت محصولات کشاورزی؛

گواهی سلامت برای صادرات محصولات کشاورزی/آیا برای فروش در بازار داخلی هم گواهی سلامت صادر می‌شود؟!

برخی از کشورهای خارجی، دیگر خواهان خرید محصولات کشاورزی‌ کشور ما نیستند و آن‌ها را به کشور باز می‌گردانند و علت این اتفاق را هم استفاده بیش از حد کشاورزان از سموم بیان می‌کنند. موضوعی که اگر درست باشد قطعاً سلامت مردم کشورمان نیز در خطر است ؛چرا که مردم نیز از همین محصولات استفاده می‌کنند. از همین رو باید مسئولان پاسخگو باشند که چرا نظارتی بر سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده در کشور نیست و آیا مردم در این شرایط و بحران اقتصادی حاکم بر جامعه باید نگران سلامت خود نیز باشند؟!
گواهی سلامت برای صادرات محصولات کشاورزی/آیا برای فروش در بازار داخلی هم گواهی سلامت صادر می‌شود؟!


سرویس اجتماعی باریش نیوز، موضوع برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران به دلیل استفاده بیش از حد سموم این روزها در حالی به بخشی از اخبار روزانه تبدیل شده که افکار عمومی نگران است که همین محصولات برگشت داده شده از سایر کشورها، به اجبار از سفره آنها سر درآورد و سلامت خود و خانواده‌هایشان را تهدید کند.

در حالی که هر شهروند ایرانی روزانه مقادیر زیادی از محصولات کشاورزی استفاده می‌کند، به نظر می‌رسد مسئولان امر در این باره چندان عزم جدی برای کیفیت بخشی به محصولات ندارند و این امر همواره موجبات نگرانی هموطنان را به بار آورده است.

در ماه‌های اخیر در حالی چندین بار محصولات صادراتی کشاورزی ایران برگشت ‌خورد؛ که مسئولان مربوطه داخلی توضیح روشنی در خصوص آن ارائه ندادند. اما با اعلام نقض مکرر استانداردهای بهداشتی و بالا بودن میزان سموم از سوی کشورهای مقصد و رسانه‌ای شدن دلایل این برگشت، وزارت جهاد کشاورزی بالاخره در جلسه بین دستگاه‌های مربوطه ضمن تأیید بالا بودن سموم در برخی محصولات، از اضافه شدن گواهی سلامت برای صادرات اقلام کشاورزی خبر داد.

بر راساس شواهد در دو هفته گذشته طی مکاتبه دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این که برخی محموله‌های کشاورزی بنا به دلایل مختلف از جمله بالا بودن سموم و فلزات سنگین به کشور برگشت خوردند، تاکید شده که برای صادرات کلیه محصولات کشاورزی علاوه بر گواهی بهداشتی، اخذ گواهی سلامت از سازمان غذا و دارو نیز الزامی باشد؛ حال در این میان سوال بسیاری از مردم کشور از مسئولان خود این است که تکلیف محصولات کشاورزی داخلی کشور که مورد استفاده هموطنان خودتان است چه می‌شود؟ آیا سلامت مردم کشور جزء اولیت‌های آخر مسئولان خواهد بود؟!

 متاسفانه نگرانی از سلامت محصولات کشاورزی و میزان سموم، آفت‌کُش‌ها و فلزات سنگین در آن‌ها، سابقه‌ای طولانی در کشور دارد و همواره چالش‌هایی در این زمینه از سوی سازمان غذا و دارو در برهه‌های مختلف مطرح شده است.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان کشاورزی، متاسفانه این روزها نظارت دقيقي بر مصرف کود و سموم در زمين هاي زراعي اعمال نمي شود و دردناکتر از آن اینکه استانداردهاي مصرف کود و سم در کشور ما همواره رعايت نمي شود. در واقع بيشتر افرادي که در زمین‌های کشاورزی مشغول به کار هستند از اين استانداردها آگاهي کاملی ندارند و يا قصور مي کنند و زماني که مصرف کود و سموم بيش از حد استاندارد باشد باقي مانده اين کودها و سموم ممکن است بر سلامت مصرف کننده تأثير بگذارد.

سخن آخر اینکه، متاسفانه داستان برگشت خوردن محصولات صادراتی به دلیل نقض استانداردهای بهداشتی پیش از این نیز بارها اتفاق افتاده و از چالشی زیربنایی در تعیین میزان سموم و کودهای شیمیایی آموزش و نظارت بر مصرف و در نهایت پایش آن‌ها در محصولات کشاورزی حکایت دارد. نقص در این فرآیند موجب‌شده تا از یک سو اعتبار محصولات کشاورزی کشورمان در بازارهای جهانی زیر سؤال برود و از سوی دیگر مردم هم نگران سلامت خود باشند؛ چراکه به گفته متخصصان باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی و حتی آلودگی آب و آبیاری با فاضلاب تصفیه نشده مثلثی است که می‌تواند منجر به تولید محصولات کشاورزی ناسالم و در نهایت بروز بسیاری از بیماری‌ها و انواع سرطان شود.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید