16:19|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 06 دی 1400 - 12:05
کد خبر: 17406
یادداشت:

گرایش به مدرک گرایی؛ مهم‌ترین علت بیکاری دانش آموختگان

این روزها، جایگزین کردن مدرک گرایی به جای نیروی ماهر غفلتی بزرگ است و عدم تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار در افزایش بیکاری دانش آموختگان تاثیر مستقیم دارد.
گرایش به مدرک گرایی؛ مهم‌ترین علت بیکاری دانش آموختگان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در واقع جذب فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی كشور در بازار كار منوط به داشتن توانائی‌ها و ویژگی‌هایی است كه بخشی از آنهــا می‌بایست در طول دوران تحصیل در دانشگاه ایجاد گردد. به نظر می رسد عدم تناسب بین فرایندها و مواد آموزشی رشته های تحصیلی موجود در دانشگاه‌ها با مهارت‌ها و توانائی‌های مورد نیاز بازار كار، مهمترین عامل موفق نبـــودن فارغ التحصیلان در كاریابی و اشتغال است. علاوه بر این مورد، برخی از عوامل بیــــرونی كه خارج از حوزه فعالیت و كنترل نظام آموزش عالی است نیز بر اشتغــــال فارغ التحصیلان تاثیر بسزایی دارند.

اشباع بازار کار و حجم انبوه فارغ التحصیلان در نگاه اول، دورنمائی ناامیدکننده از اشتغال فارغ التحصیلان را به تصویر می کشد به خصوص که مشکلات استخدامی و موانع قانونی پیش روی آن امکان دسترسی به شغل دولتی را برای فارغ التحصیلان تا حد زیادی کاهش داده است.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، سیستم آموزش عالی در کشور به گونه ای عمل می کند که افزایش میزان فارغ التحصیلان در رشته های مختلف صرف نظر از ابعاد و پیامدهای اجتماعی آن تا حد زیادی اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار می دهد. ایجاد مشاغل کاذب و شاغل شدن در حرفه ای به غیر از رشته تحصیلی، علاوه بر آنکه نیروی کار اقتصادی یک کشور را به شدت توسعه نیافته معرفی می کند بلکه در نامتوازن شدن وضع اقتصادی کشور نیز تاثیر بسزائی دارد.

یکی از علل مهم افزایش بیکاری در بین فارغ التحصیلان متناسب نبودن رشته ها و آموزش های دانشگاهی با نیاز بازار کار است، انتزاعی بودن متون درسی دانشگاه ها و تطبیق نداشتن آنها با واقعیت های اجتماعی علت مهم دیگری است که به بیکاری فارغ التحصیلان دامن می زند. با این حال واقعیت آن است که فراگیری حرفه های مختلف و کسب تخصص در زمینه های گوناگون در حین تحصیل می تواند بار اقتصادی و روانی ناشی از بیکاری فارغ التحصیلان را کاهش دهد.

یکی دیگر از معضلات مدرك گرايي اين است كه مهارت به اندازه كافي به دانشجو آموزش داده نمي شود و از همين رو آن ها بعد از اخذ مدرك نمي توانند جذب كار شوند و به همين صورت جامعه با افزايش آمار مدرك و دانشجوياني مواجه خواهد شد كه درك درستي از رشته خود ندارند و به علت اينكه مهارت كافي كسب نكرده اند به احتمال قوي نمي توانند نظر صاحب شغل خود را جلب كنند يا در حيطه كاري موفق عمل كنند.

باید مسئولان آموزش عالی کشور به این نکته توجه کنند که اگر مي‌خواهند در کشور نيروي انساني قوي و كار محور تربيت کنند، بايستي حتما به نحوه مهارت و توانايي آن ها توجه داشته باشند، چرا که در غير اينصورت بايد روز به روز با هدر رفت سرمايه هاي انساني و بروز مشكلات گوناگون در جامعه مواجه شويم.

سخن آخر اینکه، انتظار مي رود تا مسئولان دانشگاهي و مديران نسبت به مسئله مهارت محوري در ميان دانشجويان و كمرنگ كردن پديده مدرك گرايي در جامعه توجه ويژه اي داشته باشند تا شاهد افزايش اشتغال فارغ التحصيلان در كشور باشيم.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید