05:06|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 20 آبان 1400 - 13:15
کد خبر: 17209
یادداشت:

کارکنان قراردادی ادارات آذربایجان غربی چشم انتظار اجرایی شدن طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

با توجه به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت بسیاری از کارکنان ادارات دولتی آذربایجان غربی نیز چشم انتظار اجرایی شدن این طرح هستند.
کارکنان قراردادی ادارات آذربایجان غربی چشم انتظار اجرایی شدن طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

سرویس اجتماعی باریش نیوز، سازمان‌ها و ادارات دولتی پس از ممنوعیت از استخدام، برنامه‌‌های توسعه‌ای خود را متوقف نکردند و در این میان تنها نتیجه این امر استفاده از همان نیروهایی بود که باید بنا بر قاعده نیاز سازمان جذب می‌شدند که این امر در قالبی کاملا ناعادلانه بود.

این نیروها در قالب نیروهایی که به آن حجمی، شرکتی و یا پیمانکاری گفته می‌شود، توسط یک شرکت پیمانکار استخدام می‌شوند که انجام بخشی از وظایف سازمان را به صورت پیمانکاری بر عهده می‌گیرد؛ اما نه برای انجام کار پیمانکاری، بلکه برای تأمین نیرو و به همین سادگی، یک شرکت پیمانکار بدون اینکه کوچک‌ترین خدماتی جز استخدام نیروها و معرفی آن‌ها به سازمان محل کارشان دهند، از درآمد کلانی به عنوان سود قانونی پیمانکاری بهره‌مند می‌شود.

البته ذکر این نکته لازم است که این جدای از مبالغی است که همواره با نام پرداخت حقوق یا مزایا به نیروهایی که غالباً با قراردادهای یک‌طرفه استخدام شده، از سازمان دریافت کرده و پس از کسرهای متعدد به عناوین غیر قانونی، بخشی از آن هم به نیروهای حجمی یا همان شرکتی داده می‌شود.

نیروهای قراردادی در عین اینکه در سازمان دولتی و در کنار کارمندان رسمی و برخوردار از مزایای سازمانی کار می‌کنند، اما در حکم کارمندان بخش خصوصی و بی‌بهره از مزایای سازمانی و دقیقا در عین تبعیض در کنار آنان به فعالیت می پردازند؛ البته با این تفاوت که معمولا کارمندان رسمی نیز رسم روزگار را آموخته و دشوارترین امور و پرحجم‌ترین فعالیت‌های خود را به نیروهای قراردادی واگذار می‌کنند تا توسط این جوانان، ناچار از پذیرش شرایط انجام شود.

متاسفانه انواع مختلف قراردادها باعث می‌شود که منافذی برای فساد، تبعیض و بی‌عدالتی به وجود بیاید اما با تصویب و اجرایی شدن دقیق طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی، تبعیض، بی‌عدالتی و پراکندگی موجود در حوزه قراردادها و وضعیت استخدامی کارکنان دولت از بین می‌رود و ماهیت قراردادها شفاف خواهد شد.

در واقع نباید اجازه دادکه با تنظیم قراردادهای کاری متنوع در ادارات در حق برخی از کارکنان که به اصطلاح قراردادی خطاب می شوند،اجحاف شود؛ چرا که زمانی که فعالیت های کاری از یک جنس است و اثر بخشی کارکنان نیز یکسان است نباید تفاوتی میان حقوق  پرداختی میان کارمندان باشد و این امر خود میتواند باعث سرخوردگی و نا امیدی کارکنان قراردادی شود.

 جذب کارکنان دولت از طریق قراردادهای مختلف بسیار زیاد است و میزان دریافتی این کارمندان با نیروهای رسمی تفاوت فاحشی دارد یعنی با وجود اینکه در همان جایگاه قرار دارند و چه بسا بیشتر کار می‌کنند؛ اما میزان حقوق آنها بسیار ناچیز است؛ بنابراین بسیاری از کارکنان دولتی در استان آذربایجان غربی چشم انتظار حمایت مسئولان دولتی از اجرایی شدن طرح مذکور می باشند.

شیرین شریفی  




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

علی
1400/08/26 - 23:05

این نیروها با دور زدن قانون وضایع شدن حقوق دیگران وارد شده اند