11:16|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 12 تیر 1400 - 13:21
کد خبر: 16567
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

احتمال بارداری با وجود دوران قاعدگی

یک باور رایج این است که زنان در هنگام پریودی یا خون‌ریزی قاعدگی قادر به باردار شدن نیستند. البته احتمال بارداری در دوران قاعدگی شما کم است اما صفر نیست.
احتمال بارداری با وجود دوران قاعدگی

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد:   اگر شما قصد باردار شدن دارید، زیر نظر گرفتن چرخه قاعدگی از اهمیت زیادی برخوردار است. این امر به شما کمک می‌کند روزهایی که احتمال باروری و لقاح تخمک بیشتر است را راحت‌تر شناسایی کنید. یکی از باورهای عمومی این است که در دوران قاعدگی احتمال بارداری وجود ندارد. البته، اگر چه این احتمال بسیار کم است اما باز هم غیر ممکن نیست. 

وی در مورد چگونگی رخ دادن لقاح تخمک گفت: پدیده لقاح تخمک یکی از اعجاب انگیزترین اتفاقات در طبیعت است. برای لقاح، باید تخمک سالم زن در مجاورت اسپرم مرد قرار گیرد. زمانی که تخمک گذاری در زن رخ می‌دهد، تخمک تنها بین 12 الی 24 ساعت زنده می‌ماند. سلول‌های اسپرم نیز حدود سه روز قابلیت بارور کردن تخمک را دارند. 

حبیب زاده افزود: چرخه طبیعی قاعدگی در زنان حدود 28 روز است. روز اول، زمانی است که عادت ماهیانه شروع می‌شود. تخمک گذاری در زنان معمولاً در روز چهاردهم چرخه قاعدگی انجام می‌شود. هر چند این زمان ممکن است بین روزهای دوزادهم تا چهاردهم نوسان داشته باشد. تخمک گذاری زمانی است که تخمدان‌ها ، یک تخمک آزاد می‌کنند. در این زمان، اگر اسپرم سالم و زنده در رحم وجود داشته باشد، باروری رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: زمان تخمک گذاری بسته به چرخه قاعدگی زنان ممکن است متفاوت باشد. برخی زنان چرخه قاعدگی‌شان حدودا 35 روزه است. در این حالت، ممکن است تخمک گذاری نزدیک روز بیست و یکم رخ دهد. در مقابل، زنانی که دوره تخمک گذاری آنها کوتاه‌تر است، ممکن است تخمک گذاری در بدن آن‌ها در مدت زمان کوتاه‌تری پس از عادت ماهیانه رخ دهد.

حبیب زاده در ادامه به چگونگی بارداری در زمان قاعدگی اشاره کرد و گفت: ممکن است بسیاری از افراد خونریزی واژینال را با شروع عادت ماهیانه خود اشتباه بگیرند زیرا ممکن است در برخی زنان خونریزی واژینال درست در زمان تخمک گذاری رخ دهد. داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در این دوران ، احتمال بارداری را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. به طور طبیعی چرخه قاعدگی در یک زن حدود 28 الی 30 روز به طور می‌انجامد. این به آن معناست که اگر رابطه جنسی در حین قاعدگی انجام شود، تخمک گذاری چند روز پس از پایان آن انجام می‌شود. در نتیجه، امکان بارداری در حین قاعدگی بسیار کم است مگر آنکه چرخه قاعدگی فرد منظم نباشد.

وی افزود: از آنجایی که اسپرم تنها 72 ساعت پس از خروج از بدن مرد زنده می ماند‌، در صورتی که در روزهای آخر قاعدگی رابطه جنسی صورت گیرد، احتمال بارداری بیشتر می‌شود. بنابراین، حتی در صورتی که زن در دوره قاعدگی خود قرار داشته باشد، احتمال بارداری در صورت انجام رابطه جنسی محافظت نشده هر چند اندک، اما صفر نیست. در صورتی که برای پیشگیری از بارداری از روش طبیعی استفاده می‌کنید و یا قصد بارداری دارید، زیر نظر گرفتن چرخه قاعدگی از اهمیت زیادی برخوردار است. این کار را می‌توانید با آغاز شمردن روزها از اولین روز قاعدگی خود تا زمان قاعدگی بعدی انجام دهید. با گذشت چند ماه، می‌توانید به طور حدودی بفهمید که چرخه قاعدگی شما چه زمانی شروع می‌شود و در چه روزهایی احتمال باروری شما بیشتر است.

وی عنوان کرد: احتمال بارداری در طول دوران قاعدگی به طور دائم در حال نوسان است. اگر چه چرخه قاعدگی یک زن به طور طبیعی حدود 28 الی 30 روز به طول می‌انجامد، اما این عدد ممکن است در زنان مختلف بین 20 الی 40 روز در نوسان باشد. احتمال بارداری در روز اول و دوم شروع قاعدگی تقریباً صفر است. ولی این احتمال با گذشت هر روز افزایش پیدا می‌کند، حتی اگر خونریزی عادت ماهیانه ادامه داشته باشد. پس از گذشت حدود 13 روز از شروع قاعدگی، شانس بارداری در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده حدود 9 درصد تخمین زده شده است. اگرچه احتمال بارداری حتی در اوج دوران باروری چرخه قاعدگی زیاد نیست، اما هیچ گاه نمی‌توان بطور صد درصد مطمئن شد که در طول دوران قاعدگی احتمال بارداری وجود ندارد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه، در پایان در مورد اقدامات احتیاطی به منظور پیشگیری از بارداری تصریح کرد: اگر شما قصد بارداری دارید، داشتن رابطه جنسی با همسرتان در زمان عادت ماهیانه کمکی به باروری تخمک نمی‌کند مگر آنکه چرخه قاعدگی شما کوتاه تر از 28 روز باشد. با این حال، همیشه احتمال بارداری وجود دارد. در نتیجه اگر بطور جدی قصد پیشگیری از بارداری دارید، مهم است که از روش‌های مطمئن پیشگیری استفاده کنید. این روش‌ها عبارتند از استفاده از کاندوم، IUD و یا قرص‌های پیشگیری از بارداری. قرص‌های پیشگیری از بارداری مانعی در برابر بیماری‌هایی که از طریق مقاربت جنسی منتقل می‌شوند مانند هرپس و ایدز ایجاد نمی‌کنند. به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی ، از شریک جنسی خود بخواهید که حتما از کاندوم استفاده کند.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید