23:00|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 08 تیر 1400 - 09:55
کد خبر: 16542
با افزایش تورم های لحظه ای،

وام خرید مسکن دیگر دردی از مردم دوا نمی کند

در طی چند سال گذشته به دلیل افزایش تحریم ها و بی ارزش شدن پول ملی و افزایش تورم، بازار مسکن نیز دچار دگرگونی هایی شد و بسیار از مردم از خریدن خانه برای همیشه نا امید شدنددر حال حاضر اصلی ترین مشکلی که مانع خرید مسکن شده، افزایش تورم است.
وام خرید مسکن دیگر دردی از مردم دوا نمی کند

سرویس اقتصادی باریش نیوز، طی دست‌کم دو سال گذشته به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن در کشور بخصوص کلانشهرها، تسهیلات خرید مسکن به تسهیلاتی ناکارآمد و غیرموثر برای تامین بخشی از هزینه خرید واحدهای مسکونی تبدیل شد.

در واقع بازار معاملات مسکن در چنین شرایطی با سرکوب تقاضای مصرفی مواجه شد و تقاضای مصرفی به‌خصوص در خانه‌اولی‌ها که متقاضیان واقعی مسکن محسوب می‌شوند به‌اجبار به دلیل افت شدید قدرت خرید از یک‌سو و عدم‌دسترسی به وام موثر و کارآمد از سوی دیگر به حاشیه بازار رانده شدند.

در واقع در میان متقاضیان خرید مسکن بیشترین آسیب متوجه خانه‌اولی‌هایی شد که پیش از این به‌دنبال وعده دولت درخصوص سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز خانه‌اولی‌ها و خرید مسکن با استفاده از وام کارآمد، پس‌اندازهای خود را به امید دریافت تسهیلات موثر سپرده‌گذاری کردند؛ اما هم‌زمان با جهش قیمت مسکن و افت قدرت خرید آنها، میزان تسهیلات دریافتی  آنها در مقایسه با این افزایش قیمت ها همخوانی نداشته و با بی ارزش شدن سپرده خود مواجه شده و در واقع دچار نوعی سرخوردگی می شوند.

در این میان، برخی از کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که پرداخت تسهیلات مسکن به تناسب درآمد خانوارها و قدرت بازپرداخت آنها، جز تشدید شکاف طبقاتی میان قشرهای مختلف جامعه، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

سخن آخر اینکه، مسئولان و متولیان مسکن باید دنبال راه حلی اساسی برای حل تورم ایجاد شده در مسکن باشند؛ چپرا که  بسیاری از کارشناسان افزایش سقف وام خرید مسکن را راه‌حل مناسب برای رونق بخشیدن به بازار نمی‌دانند و معتقدند که دولت باید به دنبال راه‌حل‌های کاربردی برای گذر از شرایط پیش‌آمده در بخش مسکن باشد. چراکه وام‌های خرید مسکن شکاف به‌وجود آمده در میان توان خرید مصرف‌کننده و قیمت‌های موجود در بازار مسکن را پر نمی‌کند و این در حالی است که بازپرداخت چنین وام‌هایی برای اقشار ضعیف جامعه خود یک معضل اساسی است.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید