07:04|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1400 - 13:25
کد خبر: 16396
یادداشت:

عدم نظارت ؛ مهم ترین عامل گرانی مسکن در ارومیه

این روزها با کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تعداد معاملات اما همچنان قیمت مسکن در حال افزایش است عواملی همچون مصالح ساختمانی اعم از سیمان، سرامیک، آهن، ماسه غیره، افزایش قیمت دلار که باعث شده مردم به خاطر سود بیشتر پول های خود را در بحث مسکن سرمایه‌گذاری کنند، عدم نظارت دولت بر روند مسکن و افزایش بی رویه قسمت های صدور پروانه، مالیات، ماده صد و غیره در شهرداری ها، همه اینها باعث افزایش روز افزون قیمت مسکن شده است.
عدم نظارت ؛ مهم ترین عامل گرانی مسکن در ارومیه


سرویس اقتصادی باریش نیوز، قیمت مسکن در روزهای اخیر و با وجود شیوع بیماری کرونا، به صورت لحظه ای در حال افزایش بوده و این امر می‌تواند آسیب ها و مخاطرات جدی برای اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد وارد آورد.

متاسفانه، خلاء قیمت گذاری و نظارت بر قیمت زمین و مسکن و نیز ضعف قوانین نظارتی بر بازار در ارومیه، زمینه ساز تورم سرسام آور اجاره بها، رهن و نیز خرید و فروش زمین و واحدهای مسکونی شده است.

براین اساس، می توان ردپای سودجویی برخی دلالان زمین و مسکن در قالب برخی بنگاه های معاملاتی و فعالان حوزه مسکن را  در ایجاد قیمت نجومی و حباب موجود در بازار مسکن به وضوح دید؛  امری که همواره با غلفت نهادهای قانون گذار و نظارتی به مشکلی همیشگی برای شهروندان به ویژه زوج های جوان تبدیل شده است.

در روزهای اخیر نیز که تمامی دستگاه های خدمات رسان، اجرایی و نظارتی دغدغه ای دیگر چون بیماری کرونا دارند،متاسفانه در این میان نیز زخم تورم کاذب و قیمت های نجومی در حوزه مسکن بیش از پیش سرباز کرده است.

در سال‌های اخیر با تورم فزاینده در زمینه قیمت مسکن روبرو بوده که این امر زمینه ساز تشدید مشکلات معیشتی برای اقشار متوسط و کم درآمد در روزهایی شده که جامعه با غول بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. خلاء قیمت گذاری و نظارت بر قیمت زمین و مسکن و نیز ضعف قوانین نظارتی بر بازار، زمینه ساز تورم سرسام آور اجاره بها، رهن و نیز خرید و فروش زمین و واحدهای مسکونی شده است

افزایش سرسام‌‌آور قیمت مسکن در شرایط سخت اقتصادی این روزها، سبب شده تعداد زیادی از مردم ارومیه زیر فشار جابه‌جایی‌ اجباری مسکن، درمانده و مستأصل شوندو همه اینها درحالی است که هیچ‌گونه نظارتی بر جهش نجومی قیمت مسکن وجود ندارد.

در این میان، بیشتر کارشناسان دلیل افزایش قیمت مسکن را هجوم سوداگران و ورود حجم بالای نقدینگی به بازار مسکن عنوان می کنند.

سخن آخر اینکه، شهروندان انتظار دارند برای حمایت از افراد فاقد مسکن و مستاجران و دستیابی به مسکن مناسب با قیمت منطقی و غیرحبابی، تدابیری اندیشیده شود و دست های دلالان و مافیای مسکن که منجر به بی خانمانی بسیاری از شهروندان شده است هر چه سریعتر کوتاه شود.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید