07:40|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 08 اردیبهشت 1400 - 11:29
کد خبر: 16185
داستانی تلخ در روزهای بحرانی کرونا؛

صف های طولانی؛ حکایتی بی پایان در ارومیه

در حالی که این روزها شاهد اجرای دوباره طرح محدودیت های کرونایی در آذربایجان غربی هستیم، گرانی ها و بی تفاوتی مسئولان، صف های طولانی روغن تنظیم بازاری را در برخی از نقاط شهر ارومیه رقم زده است و متاسفانه همین صف ها در چند ماه گذشته باعث تشدید وخامت کرونا در سطح استان شدکه در کمال ناباوری این قصه تلخ دوباره در حال تکرار است و این شرایط قطعا باعث بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیری خواهد شد.
صف های طولانی؛ حکایتی بی پایان در ارومیه


سرویس اقتصادی باریش نیوز،این روزها به واسطه گرانی افسار گسیخته برخی کالاها، عرصه بر مردم تنگ تر و سفره هایشان کوچکتر شده است، مردمی که برخی مجبور هستند برای این که شرمنده خانواده نباشند و بتوانند خرید کنند، در صف های طولانی بایستند.

این شرایط در حالی رخ داده که در چند هفته اخیر به منظور پیشگیری از کرونا، محدودیت های جدیدی اعمال، بسیاری از اصناف تعطیل و هر نوع اجتماع ممنوع شده است، بدون تردید این صف ها محدودیت ها را بی تاثیر می کند.

متاسفانه این اقدام با طرح محدودیت های کرونایی تناقض دارد، به نظر می رسد دولت ابتدا باید چاره ای برای کاهش گرانی ها و پیشگیری از بروز صف های طولانی بیندیشد، بعد انتظار داشته باشد که مردم تجمع نکنند، مردمی که مجبور هستند اقلام مورد نیازشان را تامین کنند و بدون تردید دنبال ارزان ترین قیمت هستند.

انتظار این است که به جای توزیع کالای تنظیم بازاری و ایجاد صف های طولانی، مسئولان قیمت ها را کنترل کنند و جلوی گرانی های افسار گسیخته را بگیرند تا مردم بدون نگرانی بتوانند از هر گوشه ای از شهر با قیمت یکسان خرید کنند و در این روزهای بحرانی مجبور به ایستادن در صف هایی که هر روز به کالایی خاص اختصاص دارد، نشوند.

مشاهدات میدانی از وضعیت بازار روغن نشان از آن دارد که نه تنها برخوردی با تولیدکنندگان متخلف در فروش اجباری کالا به همراه روغن انجام نشده بلکه نکته قابل تأمل اینجاست برخی از فروشگاه ها به جای آنکه کالاهای خود را در فروشگاه عرضه کنند آنها را راهی بازار کرده و با قیمت های بالا به فروش می رسانند.

به عنوان نمونه روغن های دولتی که باید برای فروش در فروشگاه ها باشند بار زده شده و راهی بازار آزاد می شوند و جالب اینجاست هیچ کسی  هم  بر عملکرد فروشگاه ها نظارت ندارد و آنها به راحتی روغن های دولتی را در بازار گران تر می فروشند . حتی تعدادی روغن ها در انبارها احتکار کرده تا شاید در روزهای آینده با قیمت ها بالاتری در بازار بفروشند

حال سوال اینجاست که چرا با وجود تمام وعده ها در مدیریت عرضه روغن بازار احتکار این کالا داغ بوده و همه برای سود بیشتر به جای فروش روغن در صدد احتکار آن هستند! اگر بنا به گفته مسئولین تولید روغن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است پس روغن ها راهی کدام بازار می شوند که همواره در چند ماه اخیر مردم  با کمبود این محصول در بازار مواجه می شوند!

صف‌های طویل در فروشگاه‌ها برای خرید روغن و از طرفی خرید مرغ این روزها بلای جان مردم این استان شده و هیچ کس از این شرایط راضی نیست و همه انتظار دارند مسئولان کمر همت بسته و در راستای نظارت و کنترل برای جلوگیری از هر گونه احتکار و سوءاستفاده ورود جدی داشته باشند.

سخن آخر اینکه انتظار می‌رود با انجام اقدامات ضربتی در این ارتباط هر چه سریع‌تر مشکل روغن در استان آذربایجان غربی برطرف شود تا بیشتر از این مردم در دغدغه و تنگنا قرار نگیرند و برای خرید یک بطری روغن مجبور به خطر انداختن جان خود و دیگران نشوند همان طور که مسئولان انتظار دارند تجمعات و دورهمی‌ها یک بحران و معضل اساسی است به همین اندازه نیز لازم است تا شرایط را برای بهبود وضعیت زندگی و معیشت مردم فراهم کنند.


شیرین شریفی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید