01:49|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 05 اردیبهشت 1400 - 12:48
کد خبر: 16164
یادداشت:

سرمایه هایی که بر باد رفتند

در اوایل شیوع کرونا ، بازار بورس، بازاری مطمئن و امیدبخش برای سرمایه گذاری مردم شد. در این میان دولت نیز حمایتش را معطوف به سرمایه گذاری در این بازار و مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در آن کرد. رفتارهای هیجانی سهام‌داران تازه‌وارد اما فضایی متشکل از التهاب و افت‌وخیز در بورس ساخت. تا این‌که مردادماه سال گذشته روز سیاه بازار مالی خوانده شد و هر روز شمار مالباختگان بیشتر می‌شد. تازه‌واردانِ پشیمان از سرمایه‌گذاری و غصه‌دار سرمایه بر باد رفته خود بودند.
سرمایه هایی که بر باد رفتند


سرویس اقتصادی باریش نیوز، بورس یا تالار شیشه ای رویایی بود که سال گذشته عده ی زیادی سرمایه های خود را در آن قرار دادند تا شاید از این محل به سود خوبی دست پیدا کنند و یا روش جدیدی از کسب وکار رواج یابد.

اما اوضاع به وفق مراد نبود بلکه از تابستان سال گذشته بود که رنگ بورس دوباره قرمز شد واین سرمایه های مردم بود که در اثر سیاست های اشتباه پرید و مردم ضرر هنگفتی را متحمل شدند درحالی که به عقیده بسیاری از کارشناسان این روند حرکتی بورس منطقی نبوده و نشان از تصمیم گیری های غلط داشت.
وقتی دولت ودیگر نهادها مدام برای اقتصاد کشور نسخه ای همچون بورس تجویز می کنند و مردم به سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب می نمایند، باید پشتوانه حمایتی از این سرمایه های مردمی را نیز داشته باشندو اینکه در جواب سرمایه های بر باد رفته مردم برای آنها نسخه صبر و تحمل تجویز کنیم، قطعاً موجب نارضایتی و بعضاً نافرمانی مدنی خواهد شد.

در این میان باید به مسئولین این نکته را یادآور شد که این حق مردم نیست که به سبب نداشتن راهکاری برای نجات از زیر بار فشار اقتصادی به راهکاری تن دهند که مسئولان برای آنها تجویز می کنند، اما همین مسئولان باید مسیر هموار و درستی را برای آنها ایجاد نمایند و آنها را در میان این مشکلات رها نسازند.

و سخن آخر اینکه، هجوم مردم به بورس بدون اطلاعات قبلی ، عدم مدیریت درست و اتخاذ سیاست های اشتباه باعث شد تا بازار بورس همچنان رنگ قرمز به خود بگیرد و سرمایه های مردم  از بین برود آنهم در شرایطی که بحران اقتصادی و تورم در کشور از هر سو بر مردم فشار وارد کرده است.




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید