10:29|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 29 بهمن 1399 - 11:49
کد خبر: 15810
یادداشت:

له شدن سیب آذربایجان غربی زیر سایه بی تدبیری مسئولین

سیب به عنوان یکی از محصولات استراتژیک آذربایجان غربی چند سالی است دچار معضلی بنام نبود مشتری شده به طوری که امسال هم هزاران دهزار تن سیب ذخیره شده در سردخانه های استان خریدار ندارد.
له شدن سیب آذربایجان غربی زیر سایه بی تدبیری مسئولین

سرویس اقتصادی باریش نیوز، نبود برنامه ر‌یزی برای حمایت از تولید، عقب ماندن در رقابت با محصول خارجی، بسته ‌بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید و در برخی موارد همسان نبودن کیفیت سیب داخلی با نمونه‌های خارجی از جمله بحث های داغ موجود در بازار سیب یکی از محصولات استراتژیک استان به شمار می‌رود.

امروز محصولات کشاورزی به خصوص سیب با مشکلات متعددی از جمله بازاریابی، صادرات، صنایع تبدیلی، وجود دلالان و واسطه‌ها، متضرر شدن کشاورز به جای سود آوری و… مواجه است که ضرورت توجه ویژه مسئولان را دو چندان می کند.

سیب آذربایجان‌غربی هر ساله برای صادرات با مشکلات مختلفی مواجه است که در نتیجه به جای ورود به بازارهای جهانی در فصل فروش این محصول در کنار جاده‌ها به فروش می‌رسید.

سیب آذربایجان‌غربی که باید به لحاظ کیفیت و تولید در دنیا شناخته شده و به جایگاه مناسبی در بازارهای جهانی دست پیدا کند، متاسفانه از زمان چیده شدن آن از درخت باید هزاران راه را بپیماید تا به بازار راه پیدا کند و در این مسیر گاهی با بخش‌نامه ممنوعیت صادرات، سرمازدگی و... به جای بازار سر از کنار جاده‌ها در می‌آورد.

سیب یکی از محصولات استراتژیک و مهم کشاورزی استان آذربایجان‌غربی به شمار می رود که با داشتن کیفیت مناسب و با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار تن قطب اصلی این محصول در کشور به شمار می رود.

نبود خریدار برای سیب آذربایجان غربی از یک طرف و نبود بسته بندی مناسب، عدم درجه بندی محصول و نبود کامیونهای یخچال دار از طرف دیگر سقف مشکلات این محصول را بلندتر کرده، بطوریکه وضعیت نرمال یعنی فروش محصول با حداقل سود، دست نیافتی به نظر می رسد.

ماجرای پیگیری قیمت خرید حمایتی سیب از کشاورزان موضوعی است که متاسفانه طی سال‌های مختلف و بنا بر شرایط هر سال با افت و خیز فراوانی روبرو می‌شود. این موضوع تا جایی پیش رفته که طی سال جاری شاهد قیمت‌گذاری چندباره برای خرید حمایتی سیب بودیم و همین امر موجب ضرر جبران‌ناپذیر برای بسیاری از کشاورزان شده است.

موضوعی که در حال حاضر می‌تواند به معضلی بزرگتر از مشکلات موجود فعلی تبدیل شود و با نبود صادرات و اتمام زمان نگهداری محصول در سردخانه‌ها، نوبت به پیگیری سریع این مشکل برسد!

نادیده گرفتن اتفاقات ناخوشایندی که در چند سال اخیر به واسطه سوءمدیریت‌های برخی از مسوولان در بخش کشاورزی استان  افتاده است نمی‌تواند راه نجات صنعت کشاورزی و البته ادامه حیات آن باشد. باید قبول کنیم کشاورزان در بخش‌های مختلف دچار آسیب‌های جدی‌ای شده‌اند و این آسیب در آینده به خطری برای کشور بدل خواهد شد. عدم خرید به قیمت واقعی و رهاسازی محصولاتی که انرژی و هزینه زیادی در بر داشته‌اند، هدر رفت است و باید جلوی آن گرفته شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید