19:48|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 09 تیر 1399 - 13:05
کد خبر: 14600
باریش گزارش می‌دهد:

نفس‌های آخر صنعت پوشاک در ارومیه

کرونا با شیوع خود از ابتدای سال جاری بسیاری از کسب و کارها و مشاغل اقتصادی را دچار رکود و آسیب کرده و بازار تولید پوشاک ارومیه هم از این چرخه بی‌نصیب نمانده است.
نفس‌های آخر صنعت پوشاک در ارومیه

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، بازار تولید و فروش پوشاک در سال‌های اخیر به دلایل بسیاری از جمله نوسانات بازار ارز خسارت‌های زیادی را متحمل شده است.

تعطیلی کامل و یا نیمه تعطیل شدن کارگاه‌های تولیدی، بیکار شدن نیروی ماهر کار در این صنعت و مشکلات موجود بر سر راه تهیه مواد اولیه مرغوب با قیمت‌های معقول از جمله آسیب‌هایی است که این صنعت حداقل در ارومیه در سال‌های اخیر متحمل شده است.

اما در سال جاری با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن در کشور صنعت پوشاک با چالش دیگری به نام تعطیلات اجباری کرونا روبرو شد.

روزهای آخر سال که همیشه بازار خوبی برای فروش پوشاک به بهانه فراررسیدن سال نو است، امسال دیگر رونق سال‌های گذشته را به دلیل یک مهمان ناخوانده به نام کرونا در بازار ارومیه نداشت.

70 درصد بازار فروش عید را به خاطر کرونا از دست دادیم
اصغری از شهروندان ارومیه که فروشنده پوشاک است، در رابطه با مشکلات ماه‌های اخیر به خبرنگار باریش گفت: متاسفانه بیش از 70 درصد بازار فروش عید امسال را به دلیل شیوع کرونا از دست دادیم.

وی با بیان اینکه از دست رفتن بازار شب عید خسارت های مالی بسیاری متوجه فروشندگان پوشاک کرده است، افزود: بسیاری از اجناسی که برای بازار فصل بهار خرید کرده بودیم به دلیل نبود مشتری روی دستمان مانده است.

گرانی مردم را کلافه کرده است
امیر یکی از مخاطبان باریش نیوز در پیامی نوشته است، متاسفانه گرانی این روزها دیگر شامل یک کالا و صنف نمی شود که قابل تحمل باشد.

این شهروند با بیان اینکه گرانی و نبود درآمد کافی بیشتر مردم را کلافه کرده است، خاطرنشان کرد: درآمد خانواده‌ها دیگر کفاف هزینه‌های روزانه را هم نمی‌دهد چه برسد به اینکه مردم به فکر خرید پوشاک جدید باشند.

کرونا 90 درصد کارگاه‌های تولیدی را تعطیل کرده است
داوود پورعلی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان ارومیه در گفت و گو با خبرنگار باریش در رابطه با آخرین وضعیت کارگاه‌های تولیدی پوشاک در ارومیه خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا 90 درصد کارگاه های تولیدی به حالت تعطیل درآمدند.

وی با بیان اینکه 10 درصد کارگاه‌های باقیمانده که در حال فعالیت هستند به زور از پس مخارج و هزینه‌های کارگاه برمی‌آیند، تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا مشکلات موجود در حوزه تولید پوشاک در ارومیه را تشدید کرده است.

این مسئول، با اشاره به اینکه هنوز تکلیف نهایی در مورد زمان بازگشایی مدارس از سوی مسئولین مربوطه مشخص نشده گفت: با این حال تدابیر لازم برای چگونگی تولید و عرضه لباس های فرم مدارس برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اندیشیده شده و دانش آموزانی که لباس فرم قابل استفاده دارند می‌توانند از همان لباس در سال جاری نیز استفاده کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان ارومیه با اشاره به کاهش تقاضا در سال جاری یادآور شد: بیشتر نیروهای شاغل در صنعت پوشاک ارومیه به دلیل ترس از ابتلا به ویروس کرونا کار خود را تعطیل کردند.

وضعیت بسیاری از مشاغل در استان امروز به دلایل مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا خوب نیست و بدون شک اگر چرخه های تولید و کسب و کار متوقف شوند تبعات و پیامدهای ناخوشایندی را متوجه اقتصاد استان می کنند که مهم ترین آنها می تواند تشدید بیکاری باشد.

صنعت پوشاک در مرکز استان اگر چه دهه های گذشته رونق بهتری داشت اما در یکی دو سال اخیر بسیاری از ظرفیت‌های اشتغالزایی و اقتصادی این صعنت به دلیل مشکلاتی که مثل روز نیز روشن است، از چرخه تولید خارج شده است.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید