00:55|چهارشنبه, فروردین 29 ,1403
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1398 - 12:22
کد خبر: 14049
باریش گزارش می‌دهد:

بانک‌ها تکلیف مردم را مشخص کنند

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصادیق کسب و کارهایی که مشمول سه ماه تعویق اقساط وام‌هایشان خواهند بود را اعلام کرد ولی عملی شدن آن در آذربایجان غربی گویا در هاله‌ای از ابهام است.
بانک‌ها تکلیف مردم را مشخص کنند

سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، در پی شیوع کرونا بخشنامه‌ای در خصوص سه ماه تعویق اقساط وام‌ها صادر شد که متن آن به شرح زیر است:
در پی مصوبه شوراي پول و اعتبار در خصوص کمک به صاحبان کسب و کارهايي که به دليل شرايط ناشي از شيوع ويروس کرونا با مشکلاتي مواجه شده‌اند، مصادیق کسب و کارهای مشمول که به تصویب کمیته منتخب دولت رسیده است اعلام شد. عناوين بخش‌ها و رسته‌هاي کسب و کارهايي که به طور مستقيم از بيماری کرونا دچار بيشترين آسيب شده‌اند و شامل امکان بهره مندی از تعویق پرداخت تسهیلات در اسفند ۹۸ و دو ماهه اول سال ۹۹ شده اند،  که شامل مراکز توليد و توزيع غذاهاي آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخي، تالارهاي پذيرايي، قهوه‌خانه‌ها، اغذيه فروشي‌ها (و موارد مشابه به تشخيص وزارت صنعت، معدن و تجارت)، مراکز مربوط به گردشگري شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌هاي جهانگردي و گردشگري، مهمان‌پذيرها است.

و همچنین مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردي، مراکز اقامتي و پذيرايي و تفريحي و خدماتي بين‌راهي (و موارد مشابه به تشخيص وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي)، حمل و نقل عمومي مسافر درون شهري و برون شهري اعم از هوايي، جاده‌اي، ريلي و دريايي، دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري، توليد و توزيع پوشاک، توليد و توزيع کيف و کفش، مراکز توزيع آجيل، خشکبار، قنادي، بستني و آبميوه، مراکز و مجتمع‌هاي ورزشي و تفريحي، مراکز و مجتمع‌هاي فرهنگي و آموزشي، مراکز توليد، توزيع و فروش صنايع دستي را شامل می‌شود.

گفتنی است مراتب به قيد فوریت به تمامي واحدهاي بانک‌‌‌‏ ها و مؤسسه اعتباري غيربانکي ابلاغ و بر حسن اجراي آن نظارت دقيق به عمل می آيد. یادآور می شود وام های اقساط قرض الحسنه کلیه اشخاص بدون قید و شرط به مدت سه ماه به تعویق خواهد افتاد و بانک ها موظف به اجرای این بخشنامه هستند.

اما در پی پیام‌های متعدد نارضایتی خود را از عدم  رعایت و اجرای این مسئله اعلام کرده اند که شفاف سازی آن جانب مسئولین مربوطه ضروری بنظر میرسد.

تعویق 3 ماهه اقساط جنبه تبلیغاتی دارد
یکی از مخاطبین باریش نیوز که نخواست نامی از او برده شود در گفت‌وگو با باریش‌نیوز گفت: پس از اینکه خبر تعویق 3 ماه پرداخت اقساط منتشر شد به بانک مراجعه کردم اما هیچ جواب واضحی به من داده نشد و همه کارکنان از پرداخت به این موضوع شانه خالی کردند و گویا جنبه تبلیغاتی دارد.

وی افزود: در این شرایط اقتصادی فعلی و بعلت شیوع کرونا که باعث خسارت‌های زیادی به لحاظ اقتصادی شده است ما واقعا توانایی پرداخت اقساط را نداریم ، تقاضا داریم مسئولان به این موضوع رسیدگی کنند تا حداقل مردم فقط دغدغه کرونا را داشته باشند ، پرداخت قسط و هزینه‌های روزمره و بسیاری از مسائل دیگر واقعا گذران زندگی را برای ما سخت کرده است.

اگر بخشنامه اجرا نمی‌شود صریح بگویید
یکی دیگر از مخاطبان باریش‌نیوز گفت: به بانک مراجعه کردم اما کسی پاسخگو نبود و اعلام کردند این اتفاق نمی‌افتد ، قسط های خودر ا به موقع پرداخت کنید.

وی با اشاره به حرف‌های مسئولین ادامه می‌دهد: در برخی موارد مسئولان حرف‌هایشان با عملشان همخوانی ندارد، بهتر است اگر این تعویق انجام نمی‌گیرد با مردم رک باشند و اعلام کنند تا همه ما تکلیف خودمان را بدانیم و حداقل امیدوار نباشیم ، انصاف نیست در چنین شرایط مردم را هر روز در بانک ها کلافه کنند ما از مسئولین یک جواب قطعی وصریح می‌خواهیم.

مخاطب باریش‌نیوز بیان کرد: اگر چنین تصمیمی بخشنامه شده است و همه باید آن رااجرا کنند لطفا بر اجرای نظارت دقیق و کاملی باشد.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید