20:11|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1398 - 12:04
کد خبر: 13817

اقتصاد طلایی در قلب معادن خاکی

آذربایجان‌غربی با ذخایر طبیعی و معدنی خود مانند طلا، در کنار کشاورزی و صنایع تبدیلی می‌تواند به یکی از استان‌های قدرتمند در زمینه اقتصاد تبدیل شود.
اقتصاد طلایی در قلب معادن خاکی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان‌غربی استانی با موقعیت خاص جغرافیایی، دار بودن 3 مرز‌ مشترک با کشورهای همسایه، ذخایر طبیعی و معدنی فراوان از توانمندی بالایی برخوردار است.

این استان از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی، رتبه سوم کشوری را با دارا بودن 52 نوع ماده معدنی از 68 ماده معدنی شناسایی شده در کشور به خود اختصاص داده است.

از بین 52 ماده معدنی شناسایی شده در استان، 20 نوع آن‌ها در مرحله اکتشاف و 31 نوع ماده معدنی نیز در مرحله بهره برداری است.

در حال حاضر آذربایجان‌غربی به گفته مسئولین سازمان صنعت، معدن و تجارت 473 معدن وجود دارد که شامل 51 تنوع معدنی است که مهمترین آن‌ها طلا، تیتان، کان سنگ باریت، فلدسپات، میکا، کان سنگ نقره و انواع سنگ‌های تزیینی مانند گرانیت، دولومیت، تراورتن، مرمر، گنگلومرا و بازالت است.

یکی از این شهرستان‌های مهم در جنوب شرقی آذربایجان‌غربی یعنی تکاب است که روستاهای ارزشمند بسیاری دارد.

زره‌شوران، یکی از روستاهای این شهرستان، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان است. معدن طلای زره‌شوران به عنوان بزرگترین معدن طلای ایران در 35 کیلومتری شهرستان تکاب و 15 کیلومتری مجموعه  تخت سلیمان قرار دارد.

واحد فرآوری و استحصال طلا با ظرفیت سالانه سه تن شمش طلا در منطقه زره‌شوران تکاب آغاز می‌شود.

حدود سی سال از اکتشاف معدن طلای تکاب می‌گذرد و براساس مطالعات نهایی به دست آمده ذخیره قطعی معدن طلای زره‌شوران، تکاب چهار میلیون تن کانسنگ طلا با عیار 5.8 ppm گرم در تن، برآورد شده است.

مردم این شهرستان انتظار داشتند تا این معدن بتواند مشکل اشتغال جوانان را حل کند و یا برندی جهانی برای بر سر زبان افتادن نام استان ساخته شود.

زمانی قرار بود سالانه یک تن طلا از این معدن استخراج شود و در کنار آن استخراج صدها کیلو جیوه و نقره هم در دستور کار بود.

معدن طلای زره‌شوران  یکی از بزرگترین معادن کشور است که در صورت استفاده درست از آن می‌توانست کل کشور را از لحاظ اقتصادی حمایت کند.

علاوه بر این معادن، در شهرستان‌های ماکو، سلماس، شاهین دژ و محدوده‌های دیگری از شهرستان تکاب رگه‌های معدنی طلا و نقره یافت شده که در صورت بهره برداری از این معادن، آذربایجان‌غربی به رتبه‌های جهانی در تولید طلا و نقره دست می‌یابد.

وجود این استعداد، موجب شده تا از آذربایجان‌غربی به عنوان استان طلایی نام برده شود، اگرچه در حوزه‌های دیگر هم، این استان دارای استعداد‌های کم نظیری است اما به دلایل نامعلوم  از این استعدادها به صورت درست استفاده نمی‌شود و علاوه بر مردم تکاب مردم کل کشور نیز از نعمت آن بی‌بهره مانده‌اند.

کارشناسان اقتصادی هم معتقدند که به‌دلیل قدیمی بودن تکنولوژی و دستگاه‌های تبدیلی در معادن آذربایجان‌غربی، بازدهی در معادن استان پایین است و این امر باید با حضور و ورود دانشگاهیان مراکز فنی و افزایش دانش فنی تولید و تجهیز کارگاه‌ها و واحد‌های تولیدی و فراوری به دستگاه‌های پیشرفته بهبود یابد.

با توجه به این گزارش می‌توان دریافت با اندیشه و اقدامی به جا می‌توان وضعیت اشتغال جوانان را بهبود بخشید و حال اقتصاد کشور را بیش از پیش خوب کرد زیرا در این صورت نیاز به نفت نیز کاهش می‌یابد و کشور از استقلال مالی برخوردار می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

علی
1398/11/17 - 18:55

به نظر من باید معلوم بشه این همه طلا کجا میره و مردم استان در فقر بیکاری گرفتارند چه سودی به ما داره یه روزی میگن تمام شد علی با حوض اش مونده مثل قدیمی چه کسی باید از حق مردم دفاع کند