03:59|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 02 اردیبهشت 1398 - 10:37
کد خبر: 11824
باریش گزارش می‌دهد:

نقش مغفول کتابخانه‌ها در توسعه فرهنگی روستاها

توسعه کتابخانه‌ها در مناطق روستایی در نوع خود می‌تواند فرصت مغتنمی برای ارتقای سطح آگاهی، دانش عمومی و در نهایت توسعه فرهنگی این مناطق باشند.
نقش مغفول کتابخانه‌ها در توسعه فرهنگی روستاها

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، روستاها به دلیل دوری از مراکز شهرها و استانها به سبب بافت سنتی که دارند همواره از برخی از امکانات و تجهیزات فرهنگی محروم مانده اند که البته درجه محرومیت انها به نسبت فاصله‌شان با مرکز شهر شدت و ضعف دارد.
درخشش دانش‌آموزان و کسب رتبه‌های برتر آزمون‌های سراسری کشور از دل روستاها و مناطق دور ازمرکز و پایتخت نشان دهنده این مهم است که مناطق روستایی ظرفیت‌های نهفته‌ای برای پرروش افراد نخبه برای پیشرفت و توسعه استان دارند به شرط آنکه زمینه‌های لازم برای رشد آگاهی و دانش افزایی آنها فراهم شود.
 وجود کتابخانه‌های سیار و ثابت در مناطق روستایی یکی از الزاماتی است که می‌تواند سطح دانش و آگاهی‌های عمومی را در این مناطق بالابرده و به راه یافتن افراد نخبه با مهارت‌های تخصصی به عرصه اداره استان و کشور کمک کند.
عضو کتابخانه شدم تا از منابع بیشتری استفاده کنم
 محمد که دانش آموز سال آخر دبیرستان است و امسال آزمون کنکنور را قرار است پشت سر بگذارد، در یکی از روستاهای ارومیه زندگی می‌کند که 20 دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد، در این‌باره گفت: امسال به دلیل اینکه برای کنکور درس می‌خوانم به منابع و کتاب‌های بیشتری نیاز دارم ولی هزینه خرید کتاب زیاد است و نمی‌شود همه منابع را به طور شخصی تهیه کرد و به همین دلیل در کتابخانه مرکزی شهر عضو شده‌ام و بیشتر وقت خودم را در کتابخانه صرف مطالعه برای کنکور می کنم.
وی در رابطه با این سوال که چرا از کتابخانه مدرسه روستایی خودشان استفاده نمی کند، افزود: منابع کتاب خانه مدرسه مان خیلی محدود است و همچنین فرصتی که می توانم از آن کتاب به امانت بگیرم فقط یک هفته است و برخی مواقع نیاز بیشتری دارم تا یک کتاب را تمام کنم.
فعالیت 11 پاتوق فرهنگی در روستاهای آذربایجان غربی
 به گفته علی فیروز، مدیرکل کتابخانه‌های مرکزی آذربایجان غربی در حال حاضر بیش از 3 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی مناطق روستایی عضویت دارند که در سال گذشته بیش از 835 جلد کتاب به امانت برده اند.
این مسئول، تعداد کتابخانه‌های مستقر در مناطق روستایی را که از آن به عنوان پاتوق‌های فرهنگی یاد می‌شود، 11 مورد ذکر کرد و افزود: کتابخانه‌های امام‌رضا (ع) در چایپاره، شهید آوینی در پیرانشهر، صالح خدادوست و محمد قمری در سلماس، اندیشه در شاهین دژ و خوارزمی در میاندوآب از جمله کتابخانه های روستایی آذربایجان غربی است.
کتابخانه‌های روستایی پاسخگوی نیاز تحقیقات دانشگاهی نیست
ناهید دانشجوی رشته کامپیوتر یکی از دانشگاه‌های ارومیه که در یکی از روستاهای مرزی زندگی می‌کند، گفت: روستای ما با شهر فاصله زیادی دارد و برای تحصیل در دانشگاه مجبورم طول هفته در شهر خانه اقوام نزدیک بمانم. هر وقت به کتاب یا منابعی برای تحقیق دانشگاهی نیاز داشته باشم بیشتر از کتابخانه مرکزی تهیه می‌کنم چون روستایمان کتابخانه مستقل ندارد و فقط در حد چند جلد مختصر آن‌هم در کتابخانه مسجد است که بیشتر منابع غیردرسی هستند و کمکی به موضوعات تحقیق دانشگاهی من نمی‌کنند.
این دانشجو گفت: تجهیز کتابخانه‌های روستایی می‌تواند کمک زیادی به افزایش سطح کتابخوانی در بین مردم روستا داشته باشند چون در نیمه دوم سال اغلب مردم از کارهای کشاورزی فارغ شده و وقت آزاد بیشتری دارند که می‌تواند با مطالعه پرشود.
 توسعه، تجیهز و تقویت کتابخانه‌های مناطق روستایی فرصتی است که می‌توان از آن در جهت رشد و ارتقای فرهنگ عمومی در کنار سایر ابزارهای اطلاع‌رسانی عصرحاضر استفاده کرد، گرچه در شرایط کنونی اینترنت و منابع اطلاعاتی در فضای مجازی دسترسی افراد به دانش و علم روز را بیشتر کرده است، اما خواندن یک کتاب خوب می‌تواند افق‌های تازه‌ای از دنیاهای ناشناخته را در برابر خواننده باز کند و رسیدن به این طرز فکر تنها با فراهم شدن بسترهای لازم است که جنبه عملی می‌تواند پیدا کند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید