06:49|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 08 مهر 1400 - 13:08
کد خبر: 17018
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

ویروس پاپیلوم انسانی و راه های انتقال آن

عامل این بیماری ویروسی است به نام human papilloma virus که انواع مختلفی دارد، از جمله انواع پر خطر وانواع بی خطر که آن چیزی که برای ما مهم است نوع پر خطر این ویروس است که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم ، سرطان واژن ، سرطان ناحیه تناسلی و سرطان دهانه و حنجره شود.
ویروس پاپیلوم انسانی و راه های انتقال آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: این بیماری جزء بیماری های std هست و حین رابطه جنسی منتقل می شود ، هر گونه تماس پوست با پوست می تواند باعث انتقال ویروس شود و نیازی به رابطه جنسی نیست اما باید گفت اصلی ترین راه انتقال این ویروس رابطه می باشد.

وی با اشاره به این موضوع که این ویروس روی لباس ، حوله و... می تواند وجود داشته باشد گفت : تا به امروز مشخص نشده است که می تواند از این طریق نیز منتقل شود. ولی از طریق تیغ آلوده که امکان ایجاد زخم دارد و از طریق شنا در استخر های عمومی که امکان وجود آلودگی در آن ها زیاد است ممکن می باشد.

هیچ تست خونی وجود ندارد که بتوان گفت این ویروس در بدن شما یا شریکتان وجود دارد و آیا ناقل این بیماری هستید یا خیر. در خانم ها توسط چک آپ روتین پاپ اسمیر می توان تشخیص داده شود.

همچنین افزود : با یک بار ابتلا ، این ویروس برای همیشه در بدن باقی می ماند و حتی با درمان زگیل به وجود آمده نیز این ویروس از بدن پاک نمی شود و مهم ترین و اصلی ترین راه پیشگیری از آن تزریق واکسن گارداسل می باشد.

متخصص زنان ، زایمان و نازایی در مورد واکسن گارداسل گفت : این واکسن در سه نوبت تزریق می شود و از ابتلا به یک سری از تایپ های خطرناک HPV  جلوگیری می کند. واکسن دو ظرفیتی به نام پاپیلوگارد در ایران وجود دارد اما جزء روتین کشوری نمی باشد و باید خود فرد تهیه کند.

وی افزود : سن تزریق این واکسن از 9 سالگی تا 26 سالگی است که بیشترین جوابدهی را دارد اما از 27 سال به بعد باید با مشورت پزشک باشد و بالای 45 سال کلا نباید تزریق شود.

دکتر حبیب زاده در پایان گفت : حتما تست پاپ اسمیر به صورت روتین انجام شود ، چون اگر باعث سرطان شود در مرحله پایین معمولا تشخیص داده نمی شود و علامتی ندارد و وقتی وارد مرحله بالاتر می رسد علامت دار شده و تشخیص داده می شود.

تست پاپ اسمیر به موقع و تست های HPV بالای 30 سال گرفته می شود به تشخیص به موقع و درمان به موقع کمک می کند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید