22:01|سه شنبه, اردیبهشت 11 ,1403
تاریخ انتشار: 18 تیر 1398 - 13:02
کد خبر: 12377
باریش گزارش می‌دهد:

گره کور بیکاری با خوداشتغالی باز می‌شود

گره کور بیکاری به ویژه برای نسل جوان در آذربایجان غربی را شاید فقط خوداشتغالی و کارآفرینی بتواند باز کند به شرط آنکه مسئولان نیز دست‌اندازهای این مسیر را هموار کرده و با حمایت‌های جدی باز هم به نسل جوان اعتماد کنند.
گره کور بیکاری با خوداشتغالی باز می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، استفاده از پتانسیل و توانمندی جوانان در راستای رشد و توسعه اقتصادی می‌تواند برکات بسیار قابل توجهی در پی داشته باشد. اما در چند سال اخیر بیکاری در بین جوانان به شدت افزایش پیدا کرده و اگر این روند ادامه داشته باشد ممکن است آینده نسل جوان با خطر جدی مواجه شود. طبق آمارهای موجود بیکاری در بین جوانانی که تحصیل کرده هستند بسیار بیشتر از افرادی است که سواد دانشگاهی ندارند. از عواملی که می‌شود به افزایش معظل بیکاری در بین جوانان اشاره کرد این است که جوانان بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی با عدم جذب نیرو در ادارات مختلف و نهادهای دولتی برخورد می‌کنند و به دلیل نبود مهارت کافی در خود اشتغالی با مشکل مواجه می‌شوند.
نقش مهم یادگیری مهارت‌های آموزشی در ایجاد خوداشتغالی
صابر یکی از شهروندان ارومیه‌ای که دانش آموخته رشته کامپیوتر است در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی به دنبال شغل مناسب مرتبط با رشته خود هستم اما بعد از گذشته 6 ماهه هنوز که هنوز است نتوانستم شغل مورد نظر خود را پیدا کنم. 
وی افزود: مدیران دانشگاهی باید فضایی برای یادگیری مهارت‌های مختلف برای جوانان در نظر بگیرنند تا اگر بعد از به پایان رسیدن تحصیلاتشان شغل مناسبی پیدا نکردند با یادگیری مهارت عملی در زمینه شغل‌های متفاوت بتوانند به خود اشتغالی مشغول شوند.
وی در ادامه گفت: ادارات نیز باید در جهت خوداشتغالی جوانان همکاری کنند و مسیر را برای آنان هموارتر سازنند. 
مهارت‌افزایی اولویت مراکز آموزش عالی باشد
یعقوب پوراسد، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، اظهار کرد: تلاش برای افزایش ارائه مهارت‌های مورد نیاز برای جوانان و به روز کردن این مهارت‌ها از برنامه‌های مهم دانشگاه قاضی طباطبایی به شمار می‌رود تا از این طریق بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل جوانان استفاده کرده و بازار کسب و کار و اشتغال را در جامعه ارتقاء دهیم.
این مسئول به برگزاری کارگاه آموزش تخصصی بانوان در زمینه مهارت‌های عملی اشاره و گفت: در جامعه کنونی قشر بانوان در جامعه فعالیت کمتری در زمینه کارهای مهارتی و عملی دارند از این روز برای اولین بار در بین دانشگاه‌های ارومیه اقدام به ایجاد کارگاه مجهز و تخصصی تعمیرات تلفن همراه در دانشگاه قاضی طباطبایی راه اندازی و آموزش برای بانوان و آقایان ارائه می‌شود.   
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه با اشاره به اینکه اولویت آموزش در این کارگاه برای بانوان است تصریح کرد: دانشجویان دختر در دانشگاه قاضی طباطبایی استقبال خوبی از برگزاری کارگاه تعمیر تلفن همراه داشتند همچنین این دانشگاه برای ثبت نام بانوان از سایر دانشگاه‌ها و حتی تمامی افرادی که علاقمند به این حوزه هستند آمادگی دارد و با هزینه مناسب آموزش ارائه می‌دهد تا در ایجاد این کارگاه‌ها قدم مثبت و قابل توجهی در حوزه اشتغال بانوان در جامعه برداشته شود.
توانمندی جوانان نقطه عطف رونق کارآفرینی در آذربایجان غربی 
حجت‌الاسلام محمد جواد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با سرویس سیاسی باریش اظهار کرد: در مسیر آغاز فعالیت تولید کنندگان موانع زیادی وجود دارد و در جهت حمایت و رفع موانع کار تولیدی باید اهتمام جدی از سوی دولت و مجلس انجام شود.
وی افزود: اولین مانع در راه‌اندازی کارهای تولیدی بحث بروکراسی اداری است وقتی یک تولیدکننده و سرمایه گذار بخواهد قدمی برای کار تولیدی بردارد در همان ابتدای کار باید دالان پیچیده‌ای از کارهای اداری را طی کند و این نیاز به این دارد که مجلس و دولت باید هم فکری کرده و این کار را تسهیل کنند.
حجت‌الاسلام شبستری ادامه داد: وقتی تولیدکنندگان در آغاز کار تولیدی با حجم بسیار زیادی از بروکراسی اداری مواجه می‌شوند از ادامه کار صرف نظر کرده و از سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال اجتناب می‌کنند.
وی عنوان کرد: حمایت از تولید کنندگان اهمیت زیادی دارد و نباید رفع موانع در حد حرف و شعار باشد بلکه باید در مقام عمل نگاه ویژه‌ای به این مسئله صورت گیرد.
شبستری بیان کرد: بانک‌ها نیز در حیطه وظایف بانکی و ارائه تسهیلات و وام‌های مختلفی که در اختیار افراد قرار می‌دهند به صورت عمده به سمت تولید هدایت کنند تا تولیدکنندگان بتوانند از امکانات بانک‌ها نیز برخوردار شوند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: مشکلاتی که در حال حاضر تولید را با خلل مواجه کرده است با تدبیر، رایزنی و برنامه‌ریزی‌های اساسی قابل حل است باید زمینه برای رایزنی با تولیدکنندگان و حل مشکلات آنان فراهم شود تا در سال جاری که به عنوان سال رونق تولید نام گذاری شده است قدم‌های قابل توجهی در راستای رونق تولید برداشته شود چرا که تولید کنندگان سهم بسزایی در شکوفایی اقتصاد کشور دارند.
استفاده از ظرفیت جوانان و حمایت از آنان در راستای ایجاد خوداشتغالی سهم بزرگی در کاهش آمار بیکاری در بین جوانان دارد بنابراین توسعه و رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری مستلزم همت جوانان در فراهم کردن خوداشتغالی و حمایت نهادهای مختلف از آنان است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید