23:33|سه شنبه, اردیبهشت 11 ,1403
تاریخ انتشار: 17 تیر 1398 - 10:21
کد خبر: 12363

گرانی رویای خانه‌دار شدن را به باد داد

با افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و اجاره بها در اقتصاد فعلی به نظر می‌رسد خانه‌دار شدن رویایی است که این زودی‌ها نباید انتظار تعبیر شدنش را داشته باشیم.
گرانی رویای خانه‌دار شدن را به باد داد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، تورم و گرانی‌های یک سال اخیر بسیاری از جنبه‌های زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، مسکن و اجاره بها از جمله موضوعاتی است که همزمان با اوج‌گیری قیمت‌ها افزایش سرسام آوری پیدا کرده تا جایی که اقشار آسیب‌پذیر از تامین هزینه‌های اجاره در کنار سایر مخارج زندگی عاجز شدند.

در این میان کم نیستند خانواده‌هایی که به دلیل عدم توانایی لازم در پرداخت اجاره بهایی که به یک باره افزایش دو یا چند برابری از سوی مالکان داشته مجبور شدند در کنار والدین و یا سایر اقوام خود در اتاق‌های کوچک‌تر زندگی کنند تا شاید رنج اجاره‌نشینی آنهم با مشکلات مالی این روزهای جامعه و در برخی موارد بیکاری سرپرست خانواده کمی التیام یابد.

اجاره‌ای که با افزایش قیمت مرغ و گوشت بالا می‌رود

یاور جوان 33 ساله‌ای که دارای یک فرزند است در پیامی به باریش نیوز نوشته است، مستاجر است و صاحب خانه هر دو ماه یک بار به بهانه گران‌شدن دلار، گوشت، مرغ و یا سیب زمینی مبلغی بر اجاره خانه اضافه می‌کند.

این شهروند که خود را کارگر یکی از شرکت‌های تولیدی معرفی کرده، یادآور شد: وضعیت مالی شرکت‌ها نیز هر روز بدتر می‌شود، حقوق‌ها سر وقت پرداخت نمی‌شود و هر روز ترس از آن دارم که بیکار شوم.

یاور ادامه داده است که با هزینه‌های کمرشکن امروز افزایش هر ماه اجاره خانه هم معضل دیگری شده و مجبو شده تا قبل از اتمام تاریخ قراداد به دنبال خانه مناسب‌تر با اجاره کمتر باشد.

افزایش دو تا سه برابری اجاره‌ها در یک سال گذشته

الهه شهروند دیگری در پیام به باریش نیوز با گلایه از قیمت سرسام آور بودن اجاره مسکن در ارومیه نوشته است که الان مالکان خانه‌ها دیگر پول پیش نمی‌گیرند و در مقابل اجاره ماهانه را دو تا سه برابر بیشتر کردند.

وی ادامه داده است کارگری که هر ماه یک و نیم میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند چطور می‌تواند نیمی از آن را باب هزینه اجاره خانه پرداخت کند و با ته مانده حقوقش یک خانواده چهار نفره را تامین کند.

کوچ به منزل پدری به دلیل عدم توانایی در پرداخت اجاره بها

سکینه زن سرپرست خانواده که همسر خود را دو سال قبل از دست داده در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش نیوز گفت: حقوق ماهیانه که بعد از فوت همسرم دریافت می‌کنم به دلیل اینکه سابقه بیمه کمی دارد کفاف هزینه‌های زندگی من و دو دخترم را نمی‌دهد.

این زن سرپرست خانوار اضافه کرد: صاحب خانه‌ام سال گذشته 250 هزار تومان بر مبلغ اجاره اضافه کرد و من نتوانستم این مبلغ را پرداخت کنم و به ناچار مجبور به اسباب‌کشی به خانه پدری شدم تا حداقل هزینه اجاره‌خانه را صرف هزینه‌های تحصیلی بچه‌ها کنم.

خواب زمستانی متولیان کنترل بازار مسکن در استان

اگر قرار باشد گرانی و تورم با شرایط فعلی و به صورت افسار گیسخته همچنان ادامه داشته باشد و متولیان کنترل بازار فکری به حال خرابش نکنند، خرید خانه برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه فقط در حد آرزو باقی می‌ماند که هیچ حتی اجاره‌نشینی هم برای خیلی از مردم در این شرایط درد ناتمامی می‌شود که به این زودی درمان ندارد.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید