11:36|سه شنبه, اردیبهشت 11 ,1403
تاریخ انتشار: 02 دی 1397 - 11:14
کد خبر: 10974
یادداشت:

بی‌تفاوتی اجتماعی؛ محصول سبک زندگی جدید

نبود علاقه و کم‌توجهی مدنی به فعالیت‌ها و موضوعات اجتماعی و فرهنگی از سوی شهروندان در نهایت مسئولیت پذیری فرد در برابر جامعه را کاهش داده و منجر به بروز پدیده نامطلوب بی‌تفاوتی اجتماعی می‌شود.
بی‌تفاوتی اجتماعی؛ محصول سبک زندگی جدید

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، پیچیده شدن زندگی شهری و تغییر سبک زندگی  اگر مزایای زیادی داشته باشد در مقابل چالش‌ها و معضلات بسیاری را برای جامعه کنونی به وجود آورده است.
یکی از چالش‌های جامعه مدرن در سبک زندگی فعلی رواج پدیده نامطلوب بی‌تفاوتی اجتماعی در بین مردم است، چالشی که فرد را در برابر موضوعات اجتماعی جاری در جامعه خود و قبول مسئولیت در برابر آن دچار بی‌علاقگی و کم‌توجهی می‌کند.
مصداق بارز بی‌تفاوتی‌های اجتماعی را هر روز می‌توان به تکرار در برخورد با رویدادهای روزمره اجتماعی بین مردم مشاهده کرد، بی‌تفاوتی در واقع به این مفهوم است که برای ما مهم نیست که چه بر سر دیگران می‌آید.
شاید برای شماهم پیش آمده باشد که مشاهده‌گر صحنه حوادث‌های مختلف طبیعی یا غیره باشد و یا اجرای برنامه‌ای اجتماعی در سطح شهر باشید که خیل زیادی از جمیعت حاضر به جای مشارکت در صحنه فقط نظاره گر می شوند و یا با دوربین تلفن های همراه خود در حال ثبت صحنه‌ها برای دست به دست کردن آن در فضاهای مجازی هستند حال فرق ندارد این رویداد سانحه سیل و زلزله باشد یا اجتماع مذهبی، به هر حال بیشتر مردم فقط تماشاگر هستند و هیچ واکشنی به صحنه نشان نمی‌دهند.   
بروز پدیده نامطلوب بی‌تفاوتی اجتماعی در حالی در جامعه امروز ما رو به فزونی دارد که بررسی ادبیات دینی و فرهنگی جامعه ایرانی بیانگر این مطلب است که نوع دوستی و مسئولیت‌پذیر بودن در برابر سرنوشت افراد در یان جامعه از سال‌های کهن ریشه در عمق اعتقادات و باورهای مردم داشته است، به طوری که سعدی شاعر ایرانی در بیان آن متذکر می‌شود که «چو عضوی به درآورد روزگار  دگر عضوها را نماند قرار» و نمونه‌هایی از این دست در تمدن ایرانی کم نیستند.
اما حال باید پرسید که جامعه شهری و سبک زندگی جدید چه بر سر مردم آورده است که دیگر سرنوشت هم نوعان برایش مهم نیست و ترجیح بر منفعت طلبی فردی دارد!
بسیاری از کارشناسان معتقدند که زندگی شهری و پیچیده‌تر شدن روزافزون آن به رشد روز به روز بی‌تفاوتی اجتماعی در جامعه دامن زده است و با ورود فضای مجازی به لایه‌های خصوصی زندگی خانوادگی بر شدت این سرعت افزوده می‌شود.
بی‌تفاوتی اجتماعی امروزه چنان در لایه‌های فکری مردم نفوذ داشته است که مجبور می‌شوند برای بسیاری از فعالیت‌های خیرخواهانه و نوعدوستانه جشن گلریزان بگیرند یا کمپین‌های حمایتی برپا کنند تا شاید بدین گونه مسئولیت‌پذیری افراد در برابر موضوعات اجتماعی را به تحرک وادار کنند.
به نظر می‌رسد که با توجه به رشد روزافزون ورود افراد به فضاهای مجازی، می‌توان از این بستر گسترده در جهت فرهنگ‌سازی برای پذیرش مسئولیت و تشویق افراد و شهروندان به مشارکت در موضوعات اجتماعی بهره گرفت چراکه بی‌تفاوتی اجتماعی پیامدها و تبعات زیادی می‌تواند برای کل جامعه در پی داشته باشد و رواج آن به داستان معروف سوراخ کردن کشتی توسط فرد می‌رسد که گرچه شخص به خیال خود کار فردی انجام می‌دهد اما نتیجه آن تمام کشتی را غرق می‌کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید