23:48|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 13 دی 1402 - 12:42
کد خبر: 18640

لیتیوم نه؛ نمک / وجود ۶ میلیارد تن نمک در دریاچه ارومیه

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه لیتیوم قابل برداشت ندارد و نمک تنها ماده معدنی است که از دریاچه برداشت می‌شود.
لیتیوم نه؛ نمک / وجود ۶ میلیارد تن نمک در دریاچه ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه لیتیوم قابل برداشت ندارد و تنها ماده معدنی که از بستر دریاچه برداشت می‌شود نمک خشک است بنابراین شایعات برداشت لیتیوم از این دریاچه صحت ندارد.

سعید شهند در پاسخ به این سوال که آیا از سطح دریاچه ارومیه لیتیوم برداشت می‌شود؟ گفت: دریاچه ارومیه به عنوان یک منبع غنی نمک در دنیا شناخته می‌شود که بعد از بحرالمیت دومین دریاچه شور جهان است و در شرایط اکولوژیکی و عادی آن در هر لیتر از آب این دریاچه ۴۵۰ گرم نمک وجود دارد.

۶ میلیارد تن نمک در دریاچه ارومیه

وی تصریح کرد: برآورد‌های صورت گرفته حاکی از وجود بیش از ۶ میلیارد تن نمک در این دریاچه است و مرجع تخصصی در زمینه مواد معدنی این دریاچه سازمان صنعت و معدن استان است که سال گذشته درنامه‌ای رسمی به سازمان محیط زیست اعلام کرده اند که در دریاچه ارومیه لیتیوم وجود ندارد و لذا شایعات مبنی بر برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه، صحت نداشته و تصاویر مربوط به برداشت‌ها که در فضای مجازی منتشر شده است مربوط به برداشت نمک خشک است.

وی ادامه داد: برداشت نمک خشک با مجوز و نظارت سازمان صمت و اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام می‌گیرد و این موضوع اتفاق جدیدی نیست و این برداشت‌ها از سالیان گذشته و دور و به اقتضای شرایط دریاچه، در بخش‌های مختلفی از آن وجود داشته است که برای تامین نیاز صنایع کشور و بخشی از آن نیز برای استفاده شهرداری‌ها و راهدارخانه‌ها بهره برداری می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه برداشت نمک هیچگونه تهدید و آسیبی برای اکوسیستم دریاچه ارومیه و شرایط زیست محیطی آن ندارد، بیان کرد: مطابق نظر کارشناسان و متخصصان امر مناطق خاصی برای برداشت نمک خشک دریاچه ارومیه تعیین شده و برداشت در این محل‌ها مطابق ضوابط زیست محیطی انجام می‌شود و هیچگونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد و از مردم عزیز استان درخواست داریم که از برخورد‌های احساسی در خصوص موضوعات زیست محیطی خصوصا دریاچه ارومیه پرهیز کنند و به شایعات و مطالب بی پایه و اساس در این خصوص توجه نکنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید