14:40|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1401 - 18:09
کد خبر: 17976
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

آیا امکان بارداری با یک لوله رحم وجود دارد؟

انسداد لوله های رحمی یکی از دلایل ناباروری زنان می باشد که معمولاً علامت خاصی ندارد، اما برخی عوامل خطرزا می توانند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. لوله های فالوپ (لوله رحمی) بخشی از اندام های تولید مثل زن هستند که تخمدان ها و رحم را به هم متصل می کنند.
آیا امکان بارداری با یک لوله رحم وجود دارد؟

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد:حاملگی با یک لوله رحم امکان پذیر است؛اگرچه در برخی موارد
ممکن است کمی چالش برانگیز باشد.
 

وی افزود: دستگاه تناسلی زنان، حاوی دو تخمدان و دو لوله فالوپ است که هر دو آن‌ها به رحم اتصال دارند.
 

حبیب زاده گفت: در هر ماه یکی از تخمدان‌ها، یک یا چند تخمک بالغ تولید کرده و درون لوله رحمی رها میکند و در صورتی که اسپرمی درون لوله فالوپ وجود داشته باشد لقاح رخ میدهد.
 

وی ادامه داد: در صورتی که یکی از لوله‌های رحمی آسیب دیده باشد و تخمدان با لوله سالم در ارتباط باشد، بارداری به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
 

وی افزود: در واقع برخی از زنان با وجود بسته بودن یکی از لوله های رحمشان، هرگز از این موضوع باخبر نمیشوند، زیرا آنها به راحتی با لوله فالوپ سمت مقابل باردار میشود.
 

حبیب زاده گفت: ممکن است بارداری با یک لوله رحم کمی با تاخیر صورت گیرد زیرا در برخی ماه ها ممکن است تخمک از تخمدانی که در سمت لوله آسیب دیده قرار دارد آزاد شود.
 

علل انسداد لوله های رحمی:

1. داشتن بارداری خارج از رحمی یکی از شایع ترین علل انسداد لوله رحمی میباشد. بارداری خارج از رحمی به حالتی اطلاق میشود که بارداری خارج از حفره رحم اتفاق افتاده باشد. البته میزان آسیب و انسداد بستگی به طول مدت بارداری خارج از رحمی دارد، هر چقدر بارداری بیشتر پیشرفت کرده باشد، آسیب وارد شده نیز بیشتر خواهد بود.

2. داشتن سابقه عفونت شکمی یا لگنی مانند عفونت های پس از زایمان یا عفونت آپاندیس، انسداد لوله رحمی را افزایش دهد.

*هر چقدر تکرار این عفونت ها بیشتر باشد احتمال مسدود شدن لوله فالوپ نیز بیشتر میشود.
 

با یک عدد لوله رحم سالم و عدم وقوع بارداری، چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

معمولا به اکثر زنان توصیه میشود اگر پس از 12 ماه تلاش برای بارداری، باردار نشدند به یک پزشک مراجعه کنند اما اگر فردی دچار مشکلاتی از قبیل اختلالات تناسلی، سقط مکرر یا سن بالای 36 سال است، توصیه میشود پس از 6 ماه تلاش ناموفق به پزشک مراجعه کند.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان 3، طبقه 3، واحد 5

شماره تماس: 09153414736

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید