18:00|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 17 آبان 1399 - 10:23
کد خبر: 15278
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام کرد:

مرمت ٧۰ بنای تاریخی در آذربایجان غربی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی از مرمت 70 بنای تاریخی استان با اعتبار 140 میلیارد ریال خبر داد.
مرمت ٧۰ بنای تاریخی در آذربایجان غربی

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: آذربایجان‌غربی به دلیل آثار تاریخی و باستانی متنوعی که دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که یک هزار و ۶۵۰ اثر ثبت ملی شده و دو اثر ثبت جهانی شده در این استان وجود دارد.

وی افزود: همچنین در این استان پنج شهرستان ارومیه، ماکو، تکاب، خوی و سلماس براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی  دارای بافت تاریخی هستند که مدیریت شهری برای حفاظت از آنها باید برنامه‌ریزی کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: حفاظت از بناهای تاریخی و احیای آنها در دستور کار این اداره‌کل بوده چرا که از نظر هویت تاریخی و فرهنگی احیای این بناها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی سالانه اعتبار خاصی را برای حفاظت از این بناها هزینه می‌کند، عنوان کرد: امسال ٧۰ بنای تاریخی با هزینه ۱۴۰ میلیارد ریال مرمت شده است.

جباری خاطرنشان کرد: از جمله این بناهای مورد مرمت قرار گرفته می‌توان به پل‌های تاریخی ممیند نقده، میرزارسول میاندوآب، باراندوز ارومیه، مسجد جامع تکاب، حمام میرزارسول مهاباد، مغازه‌های تپه قالاباشی نقده، بازارهای تاریخی ارومیه و خوی و تعدادی دیگر از بناها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در حال حاضر هیچ بنای تاریخی در سطح استان وجود ندارد که نیاز به مرمت اضطراری داشته باشد البته تعدادی از بناهای تاریخی که در دست مالکان خصوصی و دستگاه‌های دیگر است نیاز به مرمت‌هایی دارند که این مرمت‌ها هم نیاز به کسب اجازه مالک بوده و در صورت بی‌توجهی آنها مراتب لازم برای مرمت از طریق دادستانی پیگیری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: برای حفاظت و نگهداری بناهای تاریخی نیاز به بودجه کلانی است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور تامین هزینه آن به تنهایی توسط دولت امکان‌پذیر نیست و جا دارد سمن‌ها، مردم و سایر دستگاه‌ها نیز در این امر مشارکت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ بنای تاریخی تحت مالکیت سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی نیاز به مرمت دارند که از جمله آنها می‌توان به ساختمان صدا و سیما و کاروانسرای نفت ارومیه اشاره کرد که در معرض خطر قرار داشته و البته در مورد کاروانسرای نفت اقدام قانونی انجام شده و دادستانی اجازه مرمت را صادر کردند.

جباری اظهار کرد: طبق ماده ٩٨ قانون برنامه ششم توسعه مالکان بناهای تاریخی باید برای حفاظت از این بناها از محل اعتبارات خود بودجه‌ای را در نظر بگیرند و در صورت بی‌توجهی به این وظیفه دادستانی می‌تواند مالکان بناهای تاریخی را به خاطر این کوتاهی محکوم کند.

وی عنوان کرد: به طور کلی سالانه ۱۵۰ تا ٢۰۰ میلیارد ریال برای مرمت و هزینه نگهداری بناهای تاریخی استان مانند مساجد، پل‌های تاریخی نیاز است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: سالانه برای نگهداری و مرمت دو میراث جهانی تخت سلیمان تکاب و قره‌کلیسا چالدران، دو پایگاه ملی بسطام چایپاره و حسنلو نقده چند میلیارد ریال هزینه نیاز است که در کنار هزینه نگهداری از سایر بناهای استان بودجه زیادی را می‌طلبد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید