12:26|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1399 - 13:27
کد خبر: 14442
یادداشت:

قاچاق سدی که مانع تحقق رونق تولید می‌شود

قاچاق معضلی است که وجود آن در هر جامعه می‌تواند مولفه‌های تحقق رونق تولید ملی و قطع وابستگی به اقتصاد خارجی را با چالش جدی روبرو کند.
قاچاق سدی که مانع تحقق رونق تولید می‌شود

سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان‌غربی به لحاظ شرایط جغرافیایی از استان‌های مرزی کشور است که این امر باعث شده تا ورود و خروج کالا به صورت قاچاق در مرزهای این استان بیش از سایر استان‌ها مشاهده شود.

اما گسترش قاچاق معضل بزرگی در مرزهای این استان به شمار می‌رود که اگر از آن جلوگیری نشود می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی از سال‌های گذشته امتیاز بالایی در زمینه کشف قاچاق را به خود اختصاص داده است اما باز هم شاهد افزایش حجم قاچاق در مرزهای این استان هستیم.

قاچاق را می توان از چند نظر مورد مطالعه قرار داد که ضربه به تولید داخل ، بسته شدن کارخانه و گارگاه ها ، کمبود اشتغال از مهترین عوارض آن می باشد ، کهبا تعطیلی بیشتر کارخانه و گارگاهای تولیدی و شهرک های صنعتی آذربایجان غربی این مهم بیشتر به چشم دیده می شود.

یکی دیگر از معضلات قاچاق واردات اقلام درجه دو یا درجه سه  میباشد که از نظر تنوع واز نظر قیمت خیلی کمتراز نوع تولید داخل است که مصرف کننده را به سوی خرید این گونه اقلام می کشاند به نوعی که تقاضا به جنس‌های خارجی در کشور را افزایش می‌دهد.

طبق آمارهایی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق آذربایجان غربی بیشترین اقلام قاچاق از سوی مرزهای این استان وارد کشور می‌شود که مربوط به پوشاک و اقلام بهداشت است و خود می تواند عاملی بر تحقق رونق تولید باشد.

در این میان سردار یحیی حسین خانی فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی از کشف 2 هزار 235 مورد قاچاق در سال گذشته خبر داد که نسب به مدت مشابه خود در سال 97 کاهش 14 درصد داشته که این امر بسیار خوشایند بوده تابا جلوگیری از قاچاق کالا به رونق تولید در استان کمک کند.

قاچاق در واقع فرصت‌های سرمایه گذاری برای اشتغال موثر در رشد تولید داخلی را از بین می‌برد و تاثیر زیادی در انحراف مسیر سرمایه‌گذاری را دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید