10:45|جمعه, اردیبهشت 28 ,1403
تاریخ انتشار: 02 مرداد 1397 - 11:41
کد خبر: 9967
باریش گزارش می‌دهد؛

آتشی بر دل طبیعت/فرهنگ سازی لازمه جلوگیری از آتش سوزی‌های مکرر در ارومیه

عوامل انسانی همواره در آتش سوزی‌ها دخیل بوده است، بعضا شهروندان برای فرار حشرات و حیوانات موذی از میان علف‌ها و زمین‌های خالی اقدام به آتش زدن می‌کنند گاهی هم برخی از نوجوانان و جوانان از سر شیطنت جنین اقدامات تاسف باری را انجام می‌دهند.
فرهنگ سازی لازمه جلوگیری از آتش سوزی‌های مکرر در ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ با شروع فصل تابستان و خشک شدن علف های هرز در سطح شهر روزانه شاهد گزارشاتی از وقوع آتش سوزی در بسیاری از نقاط ارومیه هستیم متاسفانه عوامل انسانی همواره در این موارد دخیل بوده است. بعضا شهروندان برای فرار حشرات و حیوانات موذی از میان علف‌ها و زمین‌های خالی اقدام به آتش زدن می‌کنند گاهی هم برخی از نوجوانان و جوانان از سر شیطنت جنین اقدامات تاسف باری را انجام می‌دهند.

خشک شدن علف‌های هرز از یک سو و گرمای طاقت فرسای تابستان از سوی دیگر دست به دست هم می‌دهد تا آتش سوزی های یاد شده شعله ور شده و مشکلات زیادی را برای شهروندان و از همه مهم‌تر برای آتش نشانان ارومیه ایجاد کند. علاوه بر آنکه چنین اقداماتی سبب مشکلات مذکور می‌شوند مشکلاتی همچون آلودگی هوا را نیز پدید می‌آورند و از سوی دیگر این اتفاقات توانایی آن را دارد تا پراکنده شده و به محیط‌های اطراف از جمله منازل و فضاهای سبز سطح شهر آسیب زده و جلوه‌ای زشت برای ارومیه به ارمغان بیاورد.

در برهه زمانی فعلی که آلودگی هوا یکی از مشکلات جامعه می‌باشد بایستی از ایجاد آتش سوزی ها خودداری نمود و  از تاثیرگذاری در افزایش آلودگی هوا پرهیز کرد. مشکلاتی که چنین اقداماتی برای آتش نشانان به بار می‌آورد هزینه‌های زیادی را در پی دارد چرا که به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه هر یک دقیقه عملیات آتش نشانان 80 هزار تومان هزینه در پی دارد.

با توجه به تصاویر ارسالی شهروندان خبرنگار به رسانه باریش نیوز تعداد آتش سوزی ها در ارومیه سر به فلک کشیده است که خود نیاز مبرمی به اصلاح وضعیت دارد لذا بایستی اقداماتی همچون آموزی و فرهنگ‌سازی انجام داد.

ابراهیم شادقوشچی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه در گفت و گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز ضمن تاکید بر مشکلاتی که سوزاندان علف‌های هرز ایجاد می‌کند اظهار داشت: متاسفانه گاها مردم برای موارد جزئی همچون سوختن علف‌های هرز با آتش نشانی تماس می‌گیرند در حالیکه خود افراد به راحتی می‌توانند آن را خاموش کنند اما اقدام به تماس با آتش نشانی می‌کنند در حالیکه هر یک دقیقه عملیات آتش نشانی بالغ بر 80 هزار تومان هزینه در پی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مردم هیچگونه همکاری با سازمان آتش نشانی ندارند تصریح کرد: روز جمعه هفته گذشته بیش از یک هزار تماس تلفنی با آتش نشانی ارومیه از سوی مردم برقرار شده است که اکثریت آن‌ها به مزاحمت ختم می‌شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه  افزود: نیروهای آتش نشانی در 3 شیفت  فعالیت دارند و کمبود نیروی انسانی و عدم اقدام به ماموریت کاملا کذب است لذا نیاز است تا مردم نهایت همکاری را با آتش نشانی داشته باشند و از مواردی که سبب ایجاد مشکلاتی می شوند جلوگیری کنند.

آتش سوزی یکی از بلایای خطرناکی است که می‌تواند مشکلات بسیاری را بیافریند لذا در برهه زمانی فعلی فرهنگ سازی مهم ترین برنامه‌ای است که می تواند از وقوع این اتفاقات جلوگیری بعمل آورد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید