09:01|شنبه, اردیبهشت 29 ,1403
تاریخ انتشار: 10 آذر 1396 - 18:27
کد خبر: 7776

بودجه ی خیرین مدرسه ساز بیش از بودجه ی تخصیص یافته دولت/کانکس‌های آموزشی نیازمند توجه مسئولین و همت ملی می‌باشد

خیرین مدرسه ساز متعهد به تامین 45میلیارد تومان شده اند که در توازن با اعتبارات کل نوسازی مدارس 178 میلیارد تومان می‌باشد که در قبال تخصیص 90 میلیارد تومان دولت رقم قابل ملاحظه‌ای می‌باشد.

بودجه ی خیرین مدرسه ساز بیش از بودجه ی تخصیص یافته دولت/کانکس‌های آموزشی نیازمند توجه مسئولین و همت ملی می‌باشد

قهرمان رحمانی مدیر کل نوسازی مدارس استان آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز در رابطه با نوسازی مدارس استان گفت: وظایف کلی نوسازی مدارس اعم از، احداث، توسعه، ترمیم، ایجاد ساختمان ها برای فضای آموزشی و تهیه‌ی تجهیزات آموزشی در راستای مکان‌های مربوطه می‌باشد، از دیگر اقدامات این سازمان؛ تهیه‌ی نقشه های مدارس با توجه به اقلیم‌های مختلف، بررسی و استقرار مدارس از نظر جغرافیایی، تصویب و نظارت بر اجرای صحیح پروژه‌های ساختمانی مدارس در سطح استان می‌باشد.

وی اتمام ساخت مدارس در استان را در قالب 70 پروژه بیان کرد و افزود: این پروژه در قالب371 کلاس درسی تحویل آموزش پرورش گردید که استان آذربایجان‌غربی در احداث و بهره‌برداری پروژه ها رتبه 4 کشوری را به خود اختصاص داده است.

رحمانی در رابطه با عملکرد سالانه‌ی سازمان نوسازی مدارس استان توضیح داد: اقداماتی که در سطح استان صورت گرفته شهرستان ارومیه 14مدرسه در قالب 82 کلاس درسی و یک باب سالن ورزشی، شهرستان اشنویه 4مدرسه در قالب 12 کلاس درسی، بوکان 9 مدرسه در قالب 5 کلاس درسی، پلدشت 2 مدرسه در قالب 6 کلاس درسی، تکاب 2 مدرسه در قالب 9 کلاس درسی، چالدران 2 مدرسه در قالب 12 کلاس درسی، خوی 11 مدرسه در قالب 62 کلاس درسی، چایپاره 2 مدرسه در قالب 12 کلاس درسی، سردشت 4 مدرسه در قالب 12 کلاس درسی، سلماس 6 مدرسه در قالب 32 کلاس درسی، شاهین دژ 2 مدرسه در قالب 15 کلاس درسی، شوط 2 مدرسه در قالب 12 کلاس درسی، ماکو 3 مدرسه در قالب 21 کلاس درسی، مهاباد 1 مدرسه در قالب 10 کلاس درسی، میاندوآب 6 مدرسه در قالب 32 کلاس درسی، نقده 1 مدرسه در قالب 3 کلاس درسی، که این عملکرد در 15 سال اخیر استان بی سابقه بوده است.

 

وی درباره بناهای مدارس ارومیه گفت: فرسودگی مدارس مهم‌ترین مساله ای می‌باشد که سازمان با چالش 30 درصدی در پی تدبیری برای بازسازی است که بیشترین معضل فرسودگی در بین شهرستانها مربوط به شهرستان خوی می باشد؛ از دیگر طرح‌ها نیز مقاوم سازی مدارس می باشد که از سال 95 در کشور آغاز و تا کنون 394 مدرسه بازسازی و 244 مدرسه مقاوم سازی شده است.

مدیر کل نوسازی یادآور شد: سرانه فضای آموزشی در استان 09/4 متر مربع  و در سطح کشوری 16/5 و حالت استاندارد این سرانه 3/8 متر مربع برای هر دانش آموز می باشد، که در مقایسه با این ارقام آذربایجان غربی در کمترین سطح از پوشش سرانه قرار دارد.

وی در ادامه متذکر شد: اعتبار مورد نیاز برای مقاوم سازی 6هزارو129 کلاس و 5هزارو644 کلاس تخریبی در استان وجود دارد که دست کم یک هزار میلیارد تومان مورد نیاز است، علاوه بر این برای اختصاص 5 هزار کلاس مورد نیاز آموزش‌و‌پرورش استان مبلغ یک هزار میلیارد تومان لازم است.

رحمانی با اشاره به سطح آموزشی استان در کل کشور گفت: آذربایجان‌غربی به لحاظ آموزشی در رده‌ی 29 کشوری قرار دارد که با تخصیص اعتبار مناسب، بالای 300 پروژه ی دیگر نیز در سطح استان اجرایی و تحویل داده خواهد شد و 136 پروژه‌ی دیگر در قالب 400 کلاس از محل توازن پیش بینی و در صورت تخصیص اعتبار ادامه و تحویل داده می‌شود.

وی در رابطه با استاندارد سازی مدارس بیان کرد: اداره نوسازی در رابطه با این مبحث مطالعات گسترده‌ای انجام داده است که 2هزارو849مدرسه در قالب 9هزارو477 کلاس درس غیراستاندارد می‌باشد که با مدیریت نوسازی مدارس بخاری های چکه ای، تبدیل به یک هزارو526 مدرسه گرمایش برقی و 650 مدرسه به پیکیج مجهز شده که در این بین 677 مدرسه ازاین طرح باقی مانده است که با اختصاص 15 میلیارد تومان در حال استاندارد سازی می‌باشد.

مدیر کل سازمان نوسازی مدارس در اشاره به پروژه‌های خیرین گفت: پروژه ی سکینه نمکی در خوی با فضای 14هزار متر مربع در راستای اقدام خیرخواهانه‌ی خیر آقای سیدی در حال ساخت می‌باشد که یکی از بزرگترین مجتمع آموزشی وزارت آموزش و پرورش است.

وی در خصوص جشنواره ی خیرین مدرسه ساز گفت: خیرین مدرسه ساز متعهد به تامین 45میلیارد تومان شده اند که در توازن با اعتبارات کل نوسازی مدارس 178 میلیارد تومان می‌باشد که در قبال تخصیص 90 میلیارد تومان دولت رقم قابل ملاحظه‌ای می‌باشد.

رحمانی درباره‌ سرانه ورزشی استان نیز یادآور شد: این سرانه در استان 11 درصد مترمربع برای هر دانش‌آموز می باشد که آمار  کشوری 2/0 درصد است که برای رسیدن به آمار کشوری باید 55هزار مترمربع به سالن ورزشی استان بیافزاییم.

وی در پایان سخنان خود درباره مدارس کانکسی خاطرنشان کرد: در رابطه با مدارس کانکسی که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد 384 کانکس آموزشی در استان وجود دارد که یک همت ملی و عزم جدی برای مقابله با آن می‌خواهد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید