17:15|دوشنبه, اردیبهشت 17 ,1403
تاریخ انتشار: 14 آبان 1396 - 23:06
کد خبر: 7616

نان حلال ، کار سخت

نامش دست فروش است، از روی اجبار و نبود شغل مناسب تن به این کار داده و روزی حلال را بر سر سفره خود و خانواده می برد، شغل سختی دارد، سرپا ایستادن های طولانی، فریاد زدن های زیاد، صحبت‌ها و چانه زنی با مشتریان و مواردی که می‌تواند او را خسته کند اما او همچنان با امید فروش بیشتر کار می کند.

نان حلال ، کار سخت

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز بار خود را با کارتن‌ها و جعبه هایی حمل کرده و به کنار خیابان می آورد، زیر نگاه سنگین مردم پارچه ای بر روی زمین  می‌اندازد و لوازم خود را بر روی آن می‌چیند، در ابتدا آرام اجناس خود را تبلیغ می کند گویی خجالت دارد، اما کم کم صدایش بلندتر می‌شود، فریاد می‌زند، تبلیغ می‌کند، مدام این جملات را می‌گوید: "زیر قیمت بازار" ، "نصف قیمت بازار" چند نفر از رهگذران اجناسش را لمس می‌کنند، جنس هایش را محک می‌زنند، انتقاد و تعریف می‌کنند تا یکی دوتا از لوازم او را خریداری کنند.

بله، نامش دست فروش است، از روی اجبار و نبود شغل مناسب تن به این کار داده و روزی حلال را بر سر سفره خود و خانواده می برد، شغل سختی دارد، سرپا ایستادن های طولانی، فریاد زدن های زیاد، صحبت‌ها و چانه زنی با مشتریان و مواردی که می‌تواند او را خسته کند اما او همچنان با امید فروش بیشتر کار می کند؛ در سرما، در گرما؛ وقتی بارش برف و باران موجب خوشحالی اکثر مردم می‌شود، دست فروش با ناراحتی وسایل خود را جمع می‌کند تا آسیبی به آن ها نرسد و بازار او خراب نشود.

اما دیگر چرا او را اذیت می کنند؟ چرا در کار او اختلال ایجاد می کنند؟ اگر از سر اجبار دست به کارهای نادرست بزند چه؟ بگذارید دست فروش هم نان بر سر سفره خانواده اش ببرد و در این وضعیت بیکاری و با آینده‌ای نامعلوم سرمایه ای برای خود ذخیره کند؛ ‌اوهم یک انسان است و حق زندگی دارد.

اخیرا در اخبارها دیده شده که ماموران شهرداری با پیرزنی دست فروش در شمال کشور و با پیرمردی در شمالغرب کشور دست به گریبان می‌شوند؛ مگر آنان دزدی کرده‌ یا خلافی شامل حال آنها شده است؟ مگر تقاص سد معبر کردن کتک خوردن از ماموران است؟ فرد مضروب نه اولین سد معبر کننده است و نه آخرین آن ها؛ یکی از شروط بهتر شدن این وضعیت اخلاق نیکوست که هم دست فروشان و هم ماموران شهرداری با رفتاری درست در جامعه رفتار کنند.

اما در این میان افرادی نیز دست به فروش لوازم ارزان قیمت زده و لوازم چینی و قاچاق را با قیمت‌هایی ناچیز به فروش می‌رسانند و موجب اذیت بازاریان می‌شوند؛ این نیز مورد تایید نیست و افراد دست فروش باید با وجدان و انصاف خود قیمت گزاری کنند تا هم به نفع مردم باشد و هم به نفع خودشان.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید