14:41|شنبه, اردیبهشت 29 ,1403
تاریخ انتشار: 08 آبان 1396 - 21:23
کد خبر: 7569

رواج مصرف قلیان در بین جوانان/سرگرمی مضر و ارزان!

مصرف کنندگان قلیان می پندارند که این نوع ماده دخانی کم خطرتر از سایر مواد دخانی است و به استعمال آن روی می آورند اما غافل از آنکه این ماده دخانی به مراتب ناگوارتر و خطرناکتر از سیگار است.

رواج مصرف قلیان در بین جوانان/سرگرمی مضر و ارزان!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ قلیان، وسیله ای برای کشیدن تنباکو در خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقا متداول است، این ماده دخانی که مدتی است به وفور در بین جوانان و نوجوانان رواج پیدا کرده و هر روز نیز بر استقبال این قشر به جهت استعمال قلیان افزوده می شود.

مصرف کنندگان قلیان می پندارند که این نوع ماده دخانی کم خطرتر از سایر مواد دخانی است و به استعمال آن روی می آورند اما غافل از آنکه این ماده دخانی به مراتب ناگوارتر و خطرناکتر از سیگار است.

آسیب شناسان اجتماعی براساس پژوهش های خود از میان جوانان 16تا 25 سال به این نتیجه رسیدند که 80 درصد افراد برای تفریح و سرگرمی به استعمال قلیان مشغول می شوند اما افسوس که این نوع تفریح به قیمت جان آنها تمام می شود،  آمار نشانگر این است که در هر6 ثانیه در جهان یک نفر براثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهد، در این میان نگرانی که بیش از پیش احساس می شود مصرف قلیان توسط دختران این مرز و بوم است، دخترانی که مادران فردای سرزمینمان هستند!

 آمار نشان دهنده مصرف بالای دانشجویان دختر از قلیان می باشد، حتی شاید نیاز به آمار نباشد همه ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به راحتی می توان این معضل را حس کرد، اما دلیل اینکه جوانان شهرما نیز دچار این معضل هستند چیست؟

همانطور که اشاره شد 80 درصد جوانان برای تفریح و سرگرمی روی به مصرف قلیان می آورند، تفریحی اشتباه با هزینه ای ناچیز! چگونه می توان با این معضل که سخت جوانان ما را تحت تأثیر قرار داده خداحافظی کرد؟ آیا با برخوردهای قضایی و انتظامی می شود این به ظاهر دوست خیانت کار را از میان جوانان برکند؟

سوالی که در سالیان اخیر پاسخش را گرفته ایم با جمع آوری قلیان ها نه تنها این معضل کمتر نشد به نوعی باشکست هم مواجه شد و فقط از لحاظ ظاهری توانستیم از این رویه نابجا جلوگیری کنیم چرا که مشهود است قهوه خانه های زیر زمینی و بدون مجوز بصورت پنهانی به کار خود ادامه دادند و از سوی دیگر نیز این تفریح نابجا به خانه ی مردم وارد و در هر شب نشینی درکنار مردم حاضر است.

جوان شهر من تفریح سالم میخواهد، بهتر است مسئولان بجای توسل به زور به ایجاد مکان های تفریحی همچون شهربازی بیاندیشند، متاسفانه از سویی نیز شهربازی ارومیه را کیلومترها خارج از شهر ساخته و مردم برای دسترسی به آن متحمل هزینه های گزاف می شوند، بهتر است با فرهنگ سازی و جنگ نرم به مبارزه با این آسیب اجتماعی رفته و جوانان شهرمان را به سوی تفریحات سالم سوق دهیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید