16:36|شنبه, اردیبهشت 29 ,1403
تاریخ انتشار: 07 آبان 1396 - 18:40
کد خبر: 7556

آخرین نفس های نگین فیروزه ای آذربایجان/ وضعیت دریاچه تا اتمام پروژه ها بر همین منوال خواهد بود

در رابطه با احیای دریاچه ارومیه طرح ها و اقدامات کلان و بزرگی انجام می شود ولی متاسفانه معلوم نیست که تا اتمام این پروژه ها دریاچه ای باقی خواهد ماند یا خیر؟

آخرین نفس های نگین فیروزه ای آذربایجان/ وضعیت دریاچه تا اتمام پروژه ها بر همین منوال خواهد بود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ دریاچه ارومیه که با زندگی مردم آذربایجان غربی و دیگر استان ها همانند آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل و زنجان عجین شده است و آن ها دچار مشکلاتی کرده است.

طبق گفته کارشناسان و مسئولان مربوطه ادامه روند خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی 14 میلیون ایرانی را با مخاطره و سختی روبه رو می سازد و زندگی در اطراف این دریاچه را با چالش های سنگینی مواجه می سازد؛ خشک شدن دریاچه ارومیه عواقب بسیار و اغلب جبران ناپذیری بر محیط زیست دارد که مهمترین و قابل توجه ترین موارد از بین رفتن کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه است؛ از بین رفتن کشاورزی در این مناطق یعنی سقوط شدید به زیر خط فقر! از دیگر عواقب چالش برانگیز خشک شدن دریاچه ارومیه نیز می توان به ایجاد طوفان های نمکی اشاره داشت که در روزها و ماه های اخیر به وفور در اطراف دریاچه ارومیه دیده شده است.

به هرحال دریاچه مظلوم ارومیه هم اکنون اوضاع خوبی را ندارد و طبق آخرین اخبار آب دریاچه 300 کیلومتر عقب کشی داشته است؛ صدها بار باید تاکید داشت که احیای نگین فیروزه ای آذربایجان نیازمند اهتمام و وحدت مردان بلند پایه کشور است.

در رابطه با احیای دریاچه ارومیه طرح ها و اقدامات کلان و بزرگی انجام می شود ولی متاسفانه معلوم نیست که تا اتمام این پروژه ها دریاچه ای باقی خواهد ماند یا خیر؟

در این خصوص فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و گویی که با خبرنگار باریش داشت، اظهار کرد: تا زمانی که پروژه های آب رسانی به دریاچه به اتمام نرسند، وضعیت دریاچه ارومیه به همین حالت و منوال خواهد بود.

اکثر وعده هایی که نسبت به افتتاح پروژه های احیای دریاچه ارومیه داده شده است مربوط به اواخر سال 97 و اوایل سال 98 می باشد؛ فرض بر اینکه وعده های داده شده در موعد مقرر به اتمام برسد؛ اما در این مدت تقریبی 18 ماهه برای حفظ شرایط فعلی دریاچه ارومیه چه اقداماتی رخ خواهد داد؟ قطعا با توجه شرایط خشکسالی حاکم بر استان و عدم بارش باران دریاچه همچنان به روند نزولی خود ادامه خواهد داد و پی در پی حجم آب کاهش خواهد یافت!

مطمئنا ادامه روند ساخت پروژه های احیای دریاچه ارومیه نیازمند تخصیص اعتبارات است؛ اما متاسفانه طبق اخباری که به گوش می رسد اعتبارات مصوبه و اختصاص داده شده به نگین فیروزه ای آذربایجان محقق نمی شوند؛ در این رابطه سرخوش در پاسخ به خبرنگار باریش گفت: از 800 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی سال جاری در مرحله اول ، 200میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه اسلامی از ماده 10 و 12 قانون تشکیل مدیریت بحران کشور به حوضه آبریز دریاچه ارومیه ابلاغ شده است.

آنچه که معلوم و مشخص می باشد، وخیم بودن حال دریاچه ارومیه است و هرگز نمی توان آن را انکار و کتمان کرد؛ دیگر چیزی برای از دست دادن نمانده است و باید بر اهتمام و وحدت مردان بلند پایه تاکید داشت تا با همکاری یکدیگر دریاچه ارومیه به روزهای خوب خود بازگردد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید