06:36|یکشنبه, اردیبهشت 23 ,1403
تاریخ انتشار: 08 اردیبهشت 1395 - 04:04
کد خبر: 3369

اثرات جاده میانگذر بر دریاچه ارومیه در حال بررسی است

رئیس دانشگاه تبریز از بررسی اثرات جاده میانگذر شهید کلانتری بر اکوسیستم دریاچه ارومیه توسط محققان دانشگاه تبریز خبر داد.

اثرات جاده میانگذر بر دریاچه ارومیه در حال بررسی است

به گزارش باریش، محمدرضا پورمحمدي، با اشاره به اينكه با تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي ستاد احياي درياچه اروميه، اجراي طرح‌هاي مصوب اين ستاد به دستگاه‌ها و دانشگاه‌هاي مختلف محول شده است، گفت: بر همين اساس، طرح مطالعه و بررسي اثرات جاده ميانگذر شهيد كلانتري بر اكوسيستم درياچه اروميه و ارائه راهكارهاي اصلاحي آن و پايش اجراي مصوبات ستاد احياي درياچه به دانشگاه تبريز واگذار شده است. وي با اشاره به روند مطالعه اثرات جاده ميانگذر بر اكوسيستم درياچه اروميه افزود: در اين طرح بررسي مطالعات گذشته درخصوص ارزيابي اثرات زيست‌محيطي، پايه حوضه درياچه، مدل‌سازي‌ اندركنش هيدروديناميكي بخش‌‌هاي شمالي و جنوبي درياچه، ارزيابي سناريوهاي اصلاح ميانگذر و ارائه مناسب‌ترين گزينه اصلاحي براساس الزامات اجتماعي، اقتصادي، زيست‌محيطي و سازه‌اي مورد مطالعه و بررسي محققان اين دانشگاه قرار گرفته است.

رئيس دانشگاه تبريز در ادامه درخصوص ميزان پيشرفت اين طرح اضافه كرد: الگوي جريان آب در 3 وضعيت وجود، عدم‌وجود و سناريوهاي اصلاحي و اجرايي بازشو در 3 اندازه تصميم‌گيري شد و براي 3 تراز كم‌آبي پرآبي، و اكولوژيك و با درنظر گرفتن 2نوع شرايط توفاني مختلف به‌صورت كمي مدلسازي شده است. وي گفت: افزايش ابعاد دهنه‌هاي آبگذر و پيشنهاد‌هاي ديگري در جهت بهبود ارتباط هيدروليكي بخش‌هاي شمالي و جنوبي درياچه و راهكارهاي مختلف براي بازگشت درياچه به حالت طبيعي خود از نظر رسوب‌گذاري مطالعه شد و پس از جمع‌بندي به ستاد ملي احياي درياچه اروميه ارائه مي‌شود.

پورمحمدي با اعلام اينكه مطالعه پايش اجراي مصوبات ستاد ملي احياي درياچه اروميه به اين دانشگاه واگذار شده است، يادآور شد: در اين راستا با مشاركت ۲۷‌ عضو هيأت علمي اين دانشگاه 6 كميته با عناوين كميته آبياري و منابع طبيعي، محيط‌زيست و كاداستر، آموزش و اطلاع‌رساني، تصفيه و انتقال پساب، كميته معيشت و مشاغل جايگزين و ستاد شناسايي كانون‌هاي توليد ريزگرد و ارائه راهكارهاي مناسب تثبيت آن تشكيل شده كه كار پايش را انجام مي‌دهند و گزارش اقدامات تا اين مرحله آماده ارائه است.

وي با اشاره به نتايج مثبت اقدامات انجام يافته نظير لايروبي مسير رودها، تأمين حق آب درياچه از سدها و پيوند دادن زرينه رود و سيمينه رود در تثبيت وضعيت درياچه، احياي كامل آن را نيازمند كارهاي علمي و مطالعاتي دقيق دانست و گفت: با همت همگاني و استفاده از تمام نيروي كشور اعم از سازمان‌هاي دولتي و مردم نهاد، اين ثروت ملي قابل احيا است.

اين گزارش مي‌افزايد: طرح بررسي اثرات جاده ميانگذر بر درياچه، از سوي دكتر عليرضا مجتهدي و دكتر جواد پارسا 2 تن از اساتيد دانشگاه تبريز در گروه‌هاي مهندسي آب دانشكده‌هاي مهندسي عمران و كشاورزي انجام مي‌شود و مسئوليت پايش اجراي مصوبات ستاد ملي احياي درياچه اروميه به‌عهده دكتر احمد فاخري‌فرد، استاد دانشكده كشاورزي اين دانشگاه است.

  • تكذيب زمين‌‌خواري در درياچه اروميه

همزمان با اين گفته‌ها مديركل حفاظت محيط‌زيست استان آذربايجان‌غربي در گفت و گو با خبرنگاران زمين‌‌خواري در درياچه اروميه را تكذيب كرد. زمين‌خواري در اطراف درياچه اروميه براي نخستين‌بار از سوي عيسي كلانتري، دبير ستاد احياي درياچه اروميه در جلسه‌اي با سازمان حفاظت محيط‌زيست مطرح شد؛ ادعايي كه مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد اجراي درياچه اروميه هم مهر تأييد بر آن زد و از دست‌اندازي دامداران و كشاورزان منطقه به اراضي 100هزار هكتاري درياچه اروميه خبر داد و تأكيد كرد كه زمين‌خواري لزوما به‌معناي ساخت ويلا در يك منطقه نيست.

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان آذربايجان‌غربي اما نظر متفاوتي دارد. اين مسئول محلي، وقوع هر نوع زمين‌خواري در درياچه اروميه را رد مي‌كند و در عين حال از اجراي طرح حفاظت فيزيكي حاشيه درياچه اروميه خبر مي‌دهد.

پرويز آراسته در گفت‌وگو با خبرنگاران با تأكيد بر اينكه به هيچ وجه زمين‌‌خواري داخل پارك ملي درياچه اروميه صورت نگرفته است، گفت: حضور دام در درياچه به‌معناي زمين‌خواري نيست، زمين‌خواري به اين معناست كه تغييري در كاربري صورت گيرد.

وي با تأكيد بر اينكه با جديت جلوي چراي دام در منطقه گرفته مي‌شود، گفت: پوشش گياهي منطقه به‌منظور تثبيت شن‌هاي روان و ريزگردهاست و بر همين اساس، امسال طرح حفاظت فيزيكي حاشيه درياچه اروميه را از مياندوآب تا سلماس اجرا مي‌كنيم و اجازه چراي دام و كشاورزي نمي‌دهيم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید