00:54|چهارشنبه, اردیبهشت 12 ,1403
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1395 - 03:04
کد خبر: 3245

ثبت پرديس دانشگاه اروميه در فهرست آثار ملي كشور

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان غربي مجموعه تاريخي- فرهنگي پرديس دانشگاه اروميه كه نخستين دانشگاه پزشكي ( طب ) ايران محسوب مي شود، در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

ثبت پرديس دانشگاه اروميه در فهرست آثار ملي كشور

بنا به همين گزارش ، مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي در همين خصوص اظهار كرد: بمنظور حفظ هويت تاريخي و فرهنگي اين مجموعه، در سال گذشته پرونده ثبتي آن تشكيل و به شوراي عالي ثبت آثار تاريخي، فرهنگي سازمان مركزي ارسال شد كه پس از بررسي پرونده و احراز شرايط، حكم ثبتي آن به اين اداره كل و ساير ادارات و نهادهاي ذي ربط ابلاغ گرديد.

 

 

جليل جباري در همين زمينه افزود:  مجموعه بناهای پردیس دانشگاه ارومیه به تعداد 13 اثر ، در مساحتی به وسعت 9.3 هکتارمي باشد و دارای ساختمان های متفاوت با پلان های متفرقه بوده که به صورت پراکنده در محوطه زیبا و باغ مانندی واقع شده اند

.

 

 

وي به مشخصات ابنيه موجود در آن اشاره كرد و گفت: بناهاي اين مجموعه تماماً به صورت آجری بوده و بیشتر آنها سقف شیروانی دارند. در فضای داخلی آنها باتوجه به کاربری و نوع استفاده، دخل و تصرفات جزئی دیده می شود از جمله اینکه برای جلوگیری از فرسایش آجرها به غیر از ساختمان چوبی از اندود سیمان  و سنگ مرمر استفاده شده است.

 

 

لازم به توضيح است كه پرديس دانشگاه اروميه در خيابان شهيد بهشتي ( دانشكده ) واقع شده و از جمله ویژگی های بارز این مجموعه می توان به احداث اولین دانشگاه پزشکی، استفاده از معماری مدرن در طراحی ساختمان ها در دوره پهلوی و همچنین وجود درختان کهنسال و گونه های گیاهی اشاره نمود.

 

 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید