09:33|چهارشنبه, اردیبهشت 12 ,1403
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1395 - 09:19
کد خبر: 3236

نکاتی مهم رانندگی در آب و هوای بارانی

 به گزارش سرویس فرهنگی   باریش , با توجه به آب و هوای بارانی در فصل بهار و لزوم توجه کافی به مقررات راهنمایی و رانندگی در این فصل، از شهروندان گرامی تقاضا می شود تا موارد زیر را رعایت بفرمایند چرا که رانندگی در این ایام بدلیل کاهش دید با روزهای عادی بسیار متفاوت می باشد:

نکاتی مهم رانندگی در آب و هوای بارانی

با توجه به آب و هوای بارانی در فصل بهار و لزوم توجه کافی به مقررات راهنمایی و رانندگی در این فصل، از شهروندان گرامی تقاضا می شود تا موارد زیر را رعایت بفرمایند چرا که رانندگی در این ایام بدلیل کاهش دید با روزهای عادی بسیار متفاوت می باشد:
1-  مبرهن است که سرعت مطمئنه در روزهای بارانی بایستی پایین تر از روزهای عادی باشد. فاصله بين خودروی خود و خودرو جلويي را افزايش دهيد (رعایت فاصله ایمنی). در روزهای بارانی سعی کنید حداقل 4 ثانیه با اتومبیل جلویی فاصله زمانی داشته باشید. یعنی دو برابر فاصله در روزهای معمولی.
2-  بازدید فنی ماشین از نظر لاستیک، لنت های ترمز، روغن ترمز، تیغه برف پاک کن و پر بودن مخزن آب شیشه شوی و سالم بودن گرمکن شیشه خودرو
3-  سمت داخل شيشه هاي خودرو و شيشه درب ها بايد تميز و فاقد هرگونه آلايندگي باشد چرا که ممکن است باعث انعکاس نور نامناسب به داخل خودرو گردد . پاک کردن داخل شيشه جلو از اهميت بسيار زيادي برخوردار است .
4-  در اوایل شروع باران سطح جاده ها و خیابان ها لغزنده تر می باشند. زیرا ترکیب خاک و آلودگی های معمولی جاده ها با باران سطحی لیز ایجاد می کند.

5-   لازم به ذکر است که بدلیل کاهش ضریب اصطکاک لاستیک ماشین با آسفالت جاده در روزهای بارانی، ترمز ماشین عملکرد سابق خود را نداشته و ممکن است منجر به حوادث ناگوار شود. بر اساس آمار راهنمایی و رانندگی دلیل اصلی افزایش تصادفات رانندگی در روزهای بارانی و برفی، کاهش ضریب اصطکاک لاستیک ها با زمین و همچنین کاهش دید رانندگان است. بنابراین اطمینان از کیفیت لاستیک و سلامت آن یکی از اقدامات اصلی قبل از تردد می باشد.
6-  در صورت مجبور شدن به گرفتن ترمز شدید، چند بار پشت سر هم پا را روی ترمز فشار دهید. با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد. البته این مشکل در ماشین هایی که ترمز آن از فناوری ABS بهره می گیرند، بر طرف شده است.
7-  دنده معکوس در هنگام ترمز: وقتی در جاده های خیس رانندگی می کنید، در صورتی که سرعت شما بالا باشد، در هنگام ترمز از دنده معکوس نیز جهت توقف هر چه بهتر اتومبیل استفاده کنید.
8-  چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه ای به عقب خودرو می زند و موجب سر خوردن آن شده و باعث می شود وسیله نقلیه در جهت عکس حرکت برگردد. در این موارد سعی کنید خودرو را در حالت دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا این حالت به کم شدن سرعت کمک می کند و راننده کنترل بیشتری بر اتومبیل خواهد داشت.
9-  یک راهکار تجربی نشان می دهد که تمیز کردن شیشه جلوی اتومبیل با سیب برش زده شده به تمیزی و لغزندگی تیغه برف پاک کن کمک زیادی می کند، به خصوص در جاده های برفی و بارانی.
10-  در بارندگی های معمول حتما چراغ های کوچک ماشین و در رگبارهای شدید، کل چراغ ها و مه شکن روشن شوند. زیرا در این مواقع هاله ای از مه در پشت ماشین های در حال حرکت تشکیل شده و میدان دید را محدود می کند.
11-  در هنگام شب از نور پايين چراغهاي بزرگ استفاده كنيد زيرا پرتوهاي نور بالا به ميدان ديد راننده در زير باران کمک نمي کند.
12-  مسیر حرکت: در روزهایی که هوا خراب است، از حرکت در لاین سبقت خودداری کنید. در لاین وسط برانید که امکان بروز حادثه کاهش یابد. همچنین پشت سر اتومبیل هایی حرکت کنید که چراغ ترمز سالمی دارند. این مورد را حتماً رعایت کنید!
13-  از سرعت های غیر مجاز، لایی کشیدن و حرکات نمایشی اکیدا پرهیز شود.
14-  حتما از راهنما در زمان های تغییر مسیر استفاده شود.
15-  نتایج تحقیقات نشان داده است که استفاده از عینک دودی در حین بارندگی می تواند در وضوح دید تاثیر بسزایی داشته باشد.


نویسنده:  لاله مهریار

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید