12:00|جمعه, اردیبهشت 14 ,1403
تاریخ انتشار: 05 فروردین 1395 - 16:52
کد خبر: 2943

بنای سه گنبد ارومیه، یادگاری از دوره سلجوقی

بنای تاریخی سه گنبد ارومیه در گوشه جنوب شرقی شهر ارومیه قرار گرفته و یکی از زیباترین آثار تاریخی دوران سلجوقی است که هرساله میزبان خیل عظیم گردشگران است.

بنای سه گنبد ارومیه، یادگاری از دوره سلجوقی

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، منطقه آذربایجان غربی، بنای سه گنبد در حال حاضر داخل شهر ارومیه و در یکی از کوچه‌های منشعب از خیابان استاد برزگر قرار گرفته و به خاطر محصور کردن حریم برای جلوگیری از هر گونه صدمه وارد شدن به تزئینات آن، اطراف محوطه سه گنبد با نرده‌های فلزی و محوطه سازی محصور شده است.

 

برخی معتقد هستند که این بنا به جای آتشکده‌ای از دوره ساسانی احداث شده ولی هیچگونه سند معتبر و یا نشانه‌ای دلیل بر صحت این ادعا وجود ندارد. مهمتر از همه پلان سه گنبد و فونداسیون آن نیز تشابهی با آتشکده‌های دوره ساسانی نداشته و صرف نظر از اظهارات متناقض مورخین می‌توان اظهار کرد این بنا مقبره ای‌ است مربوط به دوره سلجوقی و در کتیبه سر در ورودی آن نیز تاریخ 580 ه.ق که به خط کوفی نوشته شده خوانده می‌شود بنابراین اثر مذکور مربوط به قرن 6 هجری بوده و با سایر مقبره‌های دوره های سلجوقی نیز مشابهت دارد.

 

بنای تاریخی مقبره سه گنبد به شکل استوانه‌ای با دو نوع مصالح متفاوت احداث شده است. قسمت تحتانی بنا از سنگهای تراش خاکستری رنگ ساخته شده و از این قسمت به بالا تمام مصالح بنا با آجرهای چهار گوش ساخته شده است. بنای سه گنبد به صورت دو طبقه احداث شده و طبقه اول بنا سردابه خوانده می‌شود و به وسیله ی پوششی قوس دار از طبقه دوم مجزا می‌شود. طبقه دوم بنا که مانند سایر مقبره‌های دوره سلجوقی بر روی سردابه احداث شده بنام اطاق مقبره خوانده می شود.

 

با توجه به زمان ساختمان و مشابهت بنا با سایر مقبره‌های دوره سلجوقی چنین به نظر میرسد که مقبره یا برج سه گنبد به احتمال زیاد محل دفن یکی از بزرگان دوره سلجوقی بوده که نام او بر ما پوشیده است.

 

در سال 67 بررسی روی کتیبه اطراف سردر مقبره انجام شد و نام شیشقاط المظفری اطال الله بقائه خوانده شد که احتمالا شخصیت مدفون در این مکان است. فرم بنا و شباهت آن با برج علاالدین ورامین و مقبره‌های دیگر زمان سلجوقی دلیل گویایی برای این موضوع است که بنای سه گنبد یکی از مقبره‌های آن دوره است.

 

بنا به فرم استوانه‌ای و ساده ساخته شده و تنها قسمت اثر که دارای تزئینات است ورودی آن است که با یک قابسازی بسیار جالب و با نصب سنگهای تراش ظریف در گچ موتیفها و کتیبه های اطراف، سردر ورودی اطاق مقبره را آرایش داده‌اند و این نوع قابسازی و کتیبه نویسی در نوع خود بی نظیر است. قسمت داخلی بنا فاقد هر گونه تزئین است.

 

مالکیت این اثر با سازمان میراث فرهنگی است که به شماره 242 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ایسنا

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید