14:38|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1401 - 10:18
کد خبر: 18255
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علامت‌های اورژانسی و خطرناک در بارداری را بشناسید

در صورت شروع دردهای زایمانی باید به پزشک مراجعه کرد.
علامت‌های اورژانسی و خطرناک در بارداری را بشناسید

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، دکتر میترا حبیب زاده، متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه گفت: در صورت شروع دردهای زایمانی باید به پزشک مراجعه کرد، زیرا پزشک می‌تواند دردهای کاذب را از درد زایمان تشخیص دهد.
 

دکتر حبیب زاده با اشاره به رایج ترین علامت‌های اورژانسی در زنان باردار گفت: خونریزی واژینال در سه ماهه سوم بارداری نشانه‌ای خطرناک و مهم است که در هر سه‌ماهه اول، دوم و سوم بارداری اقدامات خاص لازم دارد.

وي ادامه داد: مادران باردار به محض خونریزی واژینال باید به اورژانس مراجعه کنند تا بر اساس این‌که در چه سه ماهه‌ای از بارداری هستند، اقدامات و درمان‌های لازم برایشان انجام شود.

وی با بیان این که خونریزی واژینال از مهمترین و متداول‌ترین نشانه‌های خطرناک در بارداری است تأکید کرد: در صورت خونریزی باید فوری با اورژانس تماس بگیرند و یا به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

دکتر حبیب زاده درباره زنان بارداری که گروه خونی منفی دارند نیز هشدار داد و گفت: زمانی‌که خونریزی واژینال در این افراد رخ می‌دهد باید آمپول روگام تزریق شود، این افراد در هر مقطعی از سه ماهه بارداری باشند اگر دچار خونریزی شوند تحت نظر پزشک متخصص تا زمان تولد جنین باید این آمپول را تزریق کنند.

این متخصص با بیان اینکه پارگی کیسه آب یکی دیگر از نشانه‌های خطرناک و اورژانسی در دوران بارداری است افزود: آب‌ریزش یا پارگی کیسه آب در هر سن بارداری بویژه سه ماهه دوم وسوم می‌تواند خطرناک باشد، اگر مادری با علامت آبریزش مواجه شد، حتی اگر بعد از مدت کوتاهی این آب‌ریزش قطع شد هم باید به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان این که پارگی کیسه آب خطرات زیادی برای مادر و جنین به‌دنبال دارد، ادامه داد: جداشدگی جفت، عفونت پرده‌های جفتی و عفونت‌های رحمی می‌تواند مادر را با خطر مرگ مواجه کند.

متخصص زنان و زایمان و نازایی با بیان این دردهای زایمانی در سه‌ماهه سوم در برخی موارد شروع زایمان قلمداد می‌شود گفت: در شرایطی‌که جفت سر راهی نیز وجود داشته باشد این دردها همراه با خونریزی و یا جداشدگی جفت سلامت مادر و جنین را تهدید می‌کند.

وی تأکید کرد: دردهای زایمانی به طور معمول دردهای منظمی است، این دردها با فشار به لگن و یا سفت شدن شکم(رحم) یا کمر به صورت سه بار در هر ۲۰ دقیقه یا 6 تا 8 بار طی یک ساعت همراه است، دردهای زایمانی ممکن است نشانه فرا رسیدن زایمان باشد، اگر سن جنین نیز کامل نباشد و جنین نارس باشد باید مادر در مرکزی مجهز به دستگاههای nicu بستری شود.

دکتر حبیب زاده با اشاره به این‌که در مواردی نیز قرار گیری نامناسب جنین نیز می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند ادامه داد: در این شرایط شروع دردهای زایمانی یا پارگی کیسه آب و همچنین چک کردن و شمارش حرکت جنین بویژه بعد از هفته ۲۴ تا ۲۶ اهمیت دارد.

وی با تأکید بر این‎‌که کاهش حرکات جنین بویژه در مادران باردار دیابتی نیز خطرناک است، ادامه داد: زنان باردار غیر دیابتی نیز اگر احساس کنند حرکات جنین کم شده است یا به‌طور کلی حرکت ندارد باید به اورژانس مراجعه کند.

این متخصص با بیان اینکه فشار خون بالا در زنانی که مبتلا به مسمومیت بارداری می‌شوند یکی دیگر از موارد تهدید کننده سلامت مادر و جنین است ادامه داد: سردردهای شدید، مشکلاتی در بینایی، درد سر دل از نشانه‌های خطرناک است که می‌تواند منجر به تشنج یا مرگ مادر شود.



آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان کوثر، ساختمان لقمان 3، طبقه 3، واحد 5

شماره تماس: 09153414736
شماره مطب: 33431204

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید