13:25|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 03 خرداد 1401 - 10:28
کد خبر: 17913

برگزاری تور آشناسازی خبرنگاران با پروژه‌های مرمتی ارومیه

تور آشناسازی خبرنگاران با پروژه‌های مرمتی ارومیه به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی برگزار شد.
برگزاری تور آشناسازی خبرنگاران با پروژه‌های مرمتی ارومیه

به‌گزارش پایگاه خبری باریش نیوز به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، تور آشناسازی خبرنگاران با پروژه‌های مرمتی ارومیه برگزار شد و طی آن خبرنگاران از کاروانسرای شرکت نفت، ساباط محله یئدی‌درمان، مسجد جامع، مدرسه ۲۲ بهمن و خانه اربابی دیزج‌سیاوش بازدید کردند.
 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در حاشیه این تور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: کاروانسرای شرکت نفت ارومیه یک بنای متعلق به دوره قاجار بوده و دارای ۲۷ حجره است.
 

جلیل جباری اضافه کرد: این بنا پس از مرمت به عنوان بازارچه و رستوران سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از شهرداری درخواست می‌شود برای حفاظت از این بنای باارزش اقدام به تملک کاروانسرای شرکت نفت ارومیه کند.
 

وی با اشاره به ادامه مرمت‌های ساباط محله یئدی‌درمان ارومیه تصریح کرد: در سال‌های گذشته ساباط زیادی در محله‌های قدیمی ارومیه وجود داشت که امروزه تنها ساباط محل یئدی‌درمان باقی مانده و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اقدام به مرمت آن کرده است.
 

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه با کاربری موزه‌مدرسه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: مرمت این بنا از چند سال گذشته با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان انجام شده و تاکنون مرمت زیرزمین و طبقه اول آن به اتمام رسیده است.
 

داود فرازی گفت: مرمت طبقه دوم مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه نیز در حال انجام است و تلاش می‌شود در اسرع وقت مرمت این بنا به پایان برسد.
 

کارشناس مرمت و حفاظت آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات مرمتی در بناهای تاریخی لشکر ۶۴ ارومیه عنوان کرد: با توجه به مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری بخشی از پادگان لشکر ۶۴ ارومیه به عنوان باغ‌موزه تعریف شده است.
 

جواد نرمانی افزود: در این پادگان تعدادی بنای تاریخی وجود دارد که با بررسی‌های انجام شده واجد ارزش شناخته شدند که قابلیت تبدیل به موزه شدن را دارند و در این راستا چندین بنای تاریخی واقع در این ستاد مورد مرمت قرار گرفته و در حال حاضر نیز مرمت‌های آنها ادامه دارد.
 

برزویه جوانی، کارشناس مرمت و حفاظت آذربایجان غربی هم با اشاره به اینکه خانه تاریخی دیزج‌ سیاووش تنها بنای باقی مانده از باغ دیزج سیاووش است، اظهار کرد: این بنای تاریخی به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و با مشارکت بانک مسکن مورد مرمت قرار گرفته و به عنوان نخستین شعبه سنتی بانک کشور در ارومیه به بهره‌برداری رسیده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید