01:36|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1400 - 11:33
کد خبر: 17656
به دنبال تورم های لجام گسیخته اخیر؛

حذف کامل پوشاک از لیست خرید نوروزی مردم آذربایجان غربی

این روزها، افزایش روزافزون قیمت پوشاک درحالی ادامه دارد که دیگر قدرت خریدی برای مردم ارومیه باقی نمانده و بازار این شهر روزهای سرد خود را سپری می‌کند و انگار توان مردم فقط به نگاه کردن انواع لباس‌ها در پشت ویترین ختم می‌شود و بس!
حذف کامل پوشاک از لیست خرید نوروزی مردم آذربایجان غربی


سرویس اقتصادی باریش نیوز، نوروز 1401 با گرانی‌های رنگارنگ، گویی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و کاهش قدرت خریدشان دیگر بازار آن رونق همیشگی را ندارد. به همرا افزایش لحظه ای قیمت ها و با توجه ثابت ماندن درآمد مردم بخصوص اقشار حقوق بگیر، عموم مردم دیگر توان خرید بیش از نیازهای ضروری و اساسی خود را ندارند.

در استانی مانند آذربایجان غربی که تولیدی و صنایع مادر ندارد، اوضاع وخیم‌تر است و قیمت پوشاک بسیار بالاتر از توان خرید مردم است بنابراین پدر و مادرها یا باید شرمنده فرزندان خود شوند یا بخش قابل توجهی از هزینه خانوار را به تهیه لباس مورد نیاز آنها اختصاص دهند تا بتوانند رضایت فرزندان را جلب نمایند و روز عید گل لبخند را برلبان فرزندان خود بنشانند.

همزمان با شیوع ویروس منحوس کرونا و به دنبال آن آغاز گرانی های لجام گسیخته در طول دو سال گذشته، مسئولان خواسته یا ناخواسته چشم خود را بر روی گرانی‌ها بستند تا جایی که قدرت خرید مردم به طور کامل از بین رفت و نکته تاسف بارتر اینکه سیر افزایش قیمت‌ها به هیچ وجه متوقف نمی‌شود و همچنان با شدت رو به رشد است.

به گفته بسیاری از شهروندان علاوه بر اینکه  روز به روز قیمت اجناس در حال افزایش است، کیفیتشان نیز بسیار کمتر می‌شود از طرفی قدرت خرید مردم نسبت به سال قبل نصف شده است .

مردم استان آذربایجان غربی از دیرباز با نزدیک شدن به پایان زمستان، خود را برای بهار وآغاز سال نو آماده می‌کردند. بازار فروش کفش و لباس نو هم معمولا از بهمن‌ماه رونق می‌گرفت اما تنگناهای اقتصادی سال‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم بازار تولیدکنندگان و فروشندگان لباس را حتی در آستانه سال نو کساد کرده است؛ چرا که دیگر مردم توان خرید پوشاک را ندارند و به چیزی جز تهیه مواد غذایی که قیمت آنها نیز سر به فلک کشیده فکر نمیکنند و در واقع باید گفت که دیگر تهیه پوشاک، کفش و ... جزو آخرین اولویت های خرید مردم شده است.

هم‌زمان با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و کاهش توان اقتصادی، بسیاری از مردم برای تهیه اقلام ضروری همچون موادغذایی مشکل دارند و در چنین شرایطی، یا لباس نمی‌خرند یا در صورت اجبار، لباس‌ ارزان و گاه دست‌دوم تهیه می‌کنند.

سخن آخر اینکه، این روزها دیگر مردم ذوق و شوق گذشته را برای ورود به سال نو ندارند؛ چرا که آنها معتقدند گرانی های اخیر و پایین آمدن قدرت خرید مردم به جایی رسیده که به زور می‌توانند از عهده تهیه مواد غذایی خود برآیند چه برسد به دیگر مایحتاج زندگی... و در واقع عید برای آنها که نمی توانند حتی برای فرزندان خود پوشاک نو تهیه کنند دیگر هیچ معنایی نخواهد داشت.

شیرین شریفی




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید