11:32|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 21 بهمن 1400 - 12:01
کد خبر: 17624
متخصص ایمونولوژی- آلرژی در ارومیه در گفت و گو با باریش :

راه های درمان انواع کهیرهای پوستی در فصل گسترش آن

با توجه به اینکه در این فصل تعداد زیادی از بیماران با علایم کهیر به مراکز درمانی مراجعه میکنند، توضیحاتی کلی در مورد انواع کهیر و توصیه های اولیه در مورد کنترل آنها ذکر میشود.
راه های درمان انواع کهیرهای پوستی در فصل گسترش آن

گفت و گویی با دکتر پیمان امینی ، متخصص ایمونولوژی- آلرژی در ارومیه در پایگاه خبری باریش نیوز :
دکتر پیمان امینی، متولد تهران، دوره تحصیلات پایه تا دیپلم در ارومیه، دوره تحصیلات پزشکی در تبریز، فعالیت پزشکی در مراکز بهداشتی درمان دولتی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بمدت چند سال، طی دوره تخصصی ایمونولوژی-آلرژی در کشور مالزی، فعالیت به عنوان متخصص ایمونولوژی- آلرژی در ارومیه از سال 1395 تا کنون.
عضو سازمان نظام پزشکی ایران با شماره عضویت 64330
عضو انجمن ایمونولوژی- آلرژی ایران
عضو انجمن آسم و آلرژی ایران
عضو آکادمی آلرژی و کلینیکال ایمونولوژی اروپا (EAACI)
عضو بنیاد آسم و آلرژی آمریکا (AAFA)

دکتر پیمان امینی در این مصاحبه درباره بیماری کهیر اظهار کرد: کهیر بیماری شایعی است که 10 تا 20 درصد مردم در طی زندگی خود حداقل یکبار دچار آن می شوند.
کهیر، ورم صورتی یا قرمز رنگ پوست است که بصورت تک تک یا دسته جمعی در هر منطقه ای از پوست می تواند دیده شود.هر ضایعه در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بدون برجا گذاشتن اثر از بین میرود ولی با کم تر شدن آن، ضایعات جدید ممکن است ایجاد شود.

اندازه ضایعات ازخیلی کوچک تا خیلی بزرگ تقسیم بندی میشود که معمولا با خارش شدید همراه است ولی گاهی ایجاد احساس سوزش نیز میکند.

گاهی کهیر در اطراف چشم، لب، دستگاه تناسلی تورم شدید ایجاد میکند که در این حال، ظاهر بیماری نگران کننده است ولی با درمان معمولا ظرف 24 ساعت برطرف می شود.  معمولا هرحمله کهیر در عرض چند روزتا چند هفته خود به خود بهتر می شود اما گاها ممکن است این بیماری سالها طول بکشد.


کهیر چیست ؛ علت، علائم و درمان انواع کهیر حاد و مزمن پوستی


وی در ادامه اعلام کرد که کهیر انواع مختلفی دارد:

کهیر حاد:
کهیری است که کمتر از 6هفته طول کشیده باشد. در اکثرموارد تعیین علت آسان بوده و با رفع این علت کهیر بهتر می گردد.

شایع ترین علل آن عبارتند از :

الف-عفونت ها
ب-داروها،آنتی بیوتیک هایی مثل (پنی سیلین) مسکن ها، آسپرین، کدئین،ایندومتاسین ،خواب آورها ،ویتامین ها، ملین ها و تقریبا هر نوع دارویی می تواند ایجاد کهیر کند.
ج – غذاها، آجیل، شکلات، ماهی،گوجه فرنگی، تخم مرغ،توت فرنگی، شیر و افزودنی های غذایی و میوه های تازه بخصوص مرکبات .
د – نیش حشرات
ه – گاهی بیماری های داخلی مثل بیماری تیروئید
و – محرک های فیزیکی مثل فشار ،سرما ، نور خورشید

کهیر مزمن :
کهیری است که بیش از 6هفته طول بکشد . تشخیص علت این نوع کهیر مشکلتر است واحتیاج به تستها و آزمایشات تخصصی دارد و در بسیاری از موارد بیماریهای داخلی و بعضی از انواع عفونتها زمینه ساز کهیرهای مزمن هستند. بعضی از انواع این کهیرها شامل:

کهیر فیزیکی :
حمله های مکرر کهیر در بعضی از افراد می تواند ناشی از تماس عوامل فیزیکی مثل نور آفتاب ، سرما ،گرما، آب ،تعریق و فشار موضعی باشد، معمولا در این حالت بیماران خود متوجه عامل ایجاد کننده می شوند .

کهیر ناشی از حساسیتهای غذایی و یا دارویی:
 این نوع از کهیر گاها همراه با برخی بیماری های داخلی و عفونت ها هستند که علت آن با انجام تست ها و آزمایشات بالینی تخصصی قابل تشخیص می باشد.

کهیر ناشی از فعالیت بدنی:
این نوع از کهیر نیز در برخی از موارد همراه بیماری های داخلی و یا آلرژی های غذایی است.

درمان :
بهترین درمان کهیر شناسایی عامل ایجاد کننده و خودداری از تماس مجدد با آن است . تغییر محل زندگی برای 1 تا 2 هفته گاهی باعث بهترشدن کهیر میشود .


ورم پوست یا کهیر - تشخیص و درمان کهیر - محصولات سالم و ارگانیک OAB

طبق گفته های دکتر امینی، در صورتیکه مبتلا به کهیر هستید :

1- حذف برخی از مواد غذایی مثل آجیل ،موز ،توت فرنگی ، پیاز، گوجه فرنگی، بادنجان ،تخم مرغ ، مرکبات ،شیر، ماهی ، پنیر ، ادویه مثل فلفل،مواد رنگی ( نوشابه ، ژله ، آدامس،بستنی ) غذاهای حاوی مواد نگه دارنده (کنسرو ها، سوسیس و کالباس ، مربا، ترشی ، مایونز ) ممکن است به بهبود شما کمک کند .

2- دارو هایی که لزومی به مصرف آن نیست را قطع کنید مثل : مسکن ها ،ویتامین ها ، ملین ها .

3- خنک کردن پوست معمولا باعث کمترشدن و گرما باعث شدیدتر شدن خارش می شود لذا از گرمای زیاد و حمام داغ پرهیز کنید .

4- دارو های موضعی مثل کرم ها و لوسیون ها معمولا تاثیری در درمان کهیر ندارند (برخلاف اگزماهای پوستی که معمولا استفاده از آنها توصیه میشود).

5- معمولا برای کنترل کهیر داروهای آنتی هیستامین تجویز می شود که ممکن است خواب آور باشند لذا در موقع رانندگی و کارهای دقیق احتیاط کنید.

6- دارو ها را به طور منظم تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنید تا از بروز ضایعات کهیری جدید جلوگیری شود.

7- آنتی هیستامین ها انواع مختلفی دارند که در هر بیمار معمولا یکی از آنها بهترین اثر را دارد. لذا به پزشکان فرصت بدهید تا مناسب ترین دارو را برای شما انتخاب کنند. در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب به داروهای خانواده آنتی هیستامین، استفاده از داروهای تخصصی و جدیدتر (پس از انجام تستهای ویژه) در کنترل و درمان کهیرهای مزمن موثر خواهد بود.

8- استرس در بسیاری از موارد تشدید کننده ی کهیرهای مزمن است. در بعضی موارد استفاده از روشهای مختلف تمدد اعصاب و یا روان درمانی (با مشاوره همکاران روانشناس و روانپزشک) در کاهش ناراحتی ناشی از کهیر موثر میباشد.

9- در صورت بروز مشکل تنفسی سریعا به پزشک مراجعه نمایید.



آدرس و شماره تماس دکتر پیمان امینی ، متخصص ایمونولوژی- آلرژی در ارومیه

ارومیه:خیابان مدنی، روبه روی خیام شمالی، جنب بانک ملی، ساختمان پزشکان، طبقه پنجم

شماره تماس: 32252507-044





 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

محمدبهبودی
1400/11/21 - 21:41

باسلام و خسته نباشید ، خیلی عالی و قابل استفاده بود . ممنون از آقای دکتر

ماهان
1400/11/21 - 17:43

سلام چند سال پیش جون بچه منو نجات دادن در بدترین شرایط زندگیم به داد من رسید تا عمر دارم مدیونشم بقیه دکترها روزگار منو سیاه کردن ولی دکتر امینی رو تا عمر دارم دست بوسشم