15:14|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 19 بهمن 1400 - 11:22
کد خبر: 17611
جراح و دندانپزشک در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

شرایط مراجعه به دندان پزشکی در دوران بارداری

مراقبت از دهان و دندان ها در طول دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد و توصیه می شود که خانم های داوطلب بارداری، قبل از بارداری حتما توسط دندانپزشک معاینه کامل دهان و دندان صورت گیرند.
شرایط مراجعه به دندان پزشکی در دوران بارداری

دکتر الناز فدوی ، جراح  و دندانپزشک در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: وجود پوسیدگی دندان و بیماری لثه و عوامل تشدید کننده مانند جرم دندان باعث می شود که در دوران بارداری با شرایطی روبرو شوید که امکان معالجه آن کمتر شود. با توجه به اینکه به علت افزایش میزان ترشح هورمون در صورت عدم رعایت بهداشت با تورم لثه مواجه خواهیم شد و پوسیدگی های معمولی ممکن است به عصب دندان برسد و باعث درد شود و مجبور به درمان های اورژانسی شویم.

وی افزود: سلامت دندان ها در دوران بارداری روی جنین تأثیر می گذارد ،پژوهش های اخیر نشان می دهند خانم هایی که به بیماری های دهان مبتلا هستند، هفت بار بیشتر در معرض خطر زایمان زودهنگام قرار دارند.

آیا در زمان بارداری کلسیم دندان‌ها کم می‌شود؟
فدوی در پاسخ به این سوال گفت: در بین برخی این تفکر رایج شده است که در دوران بارداری، جنین باعث می‌شود که کلسیم دندان‌ها برداشته شود این تفکر مبنای علمی ندارد از دندان ماده‌ای به بدن اضافه یا کم نمی‌شود. اگر استخوان دست یا پای کسی بشکند، چون جریان خون به‌طور کامل در آن جاری می‌باشد، شکستگی همراه با درمان‌های پزشکی درمان می‌شود و به‌اصطلاح جوش می‌خورد ولی دندان‌شکسته جوش نمی‌خورد. بنابراین به‌جای تکیه غیرعلمی براین موارد بهتر است با درمان و رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان‌ها را حفظ کرد، لذا بارداری باعث کم شدن کلسیم دندان نمی‌شود
.


دکتر الناز فدوی ضمن تاکید بر مشاوره با دندان پزشک معالج در دوران بارداری؛اظهار کرد:
اغلب زنان باردار تحت مراقبت پزشکان معالج زنان و زایمان هستند ضمن آنکه دوران بارداری در افراد مختلف توجهات متفاوت می خواهد.

1کسانی که بارداری آنها به هر دلیل با ریسک بالا همراه است و به علت مشکلات متعدد سخت باردار می شوند، قطعا باید قبل از بارداری مورد معاینه و مداوا قرار گیرند و چنانچه این فراد بخصوص آنها که سقط جنین داشته‌اند یا این عارضه وجود دارد، باید با مشاوره پزشک معالج و مراقبت های خاص درمان دندانپزشکی انجام شود.

2در دوران بارداری در سه ماهه اول و سوم کمتر اجازه درمان دندانپزشکی داده می شود در سه ماهه اول به این دلیل که جنین تازه در حال شکل گرفتن و تشکیل شدن است و در سه ماهه سوم چون جنین شکل گرفته بخصوص در کار طولانی دندانپزشکی فشار نیاورید و احتمال زایمان زود رس بوجود می آید.

3پزشک معالج در این خصوص باید در مورد درمان های دندانپزشکی اطلاع کافی داشته باشد تا خوب مشاوره دهد. ضمن آنکه بسیاری درمان‌ها امروزه در دوران بارداری امکان پذیر است و مشاوره از ضرورت‌های آن است.
علائم مشخصه التهاب لثه در دوران بارداری عبارتند از: قرمزی، افزایش حجم و افزایش خونریزی لثه که نواحی قدامی دهان بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرد، غیر از کنترل پلاک و جرم‌گیری، عاقلانه است که در صورت امکان از درمانهای دندانپزشکی انتحای حین سه ماهه اول و‌نیمه اخر سه ماهه سوم بارداری خودداری کرد.

داروها در دوره بارداری:

وی افزود: به طور ایده آل، هیچ دارویی نباید حین بارداری، به ویژه در سه ماهه اول تجویز شود.
خوشبختانه اکثر داروهای مصرفی در دندان پزشکی با ایمنی نسبی در طی بارداری قابل تجویز هستند؛ اگر چه تعداد مورد استثنا نیز وجود دارد.

در دوران حاملگی، در تجویز داروهای زیر توجه شود:

تزریق دارو های بی حسی لیدوکاین، پریلوکاین و اتیدوکاین( داروهای گروه B) در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک ایرادی ندارد.تجویز آسپرین و بروفن، در سه ماهه اول ممنوع است.

دکتر الناز فدوی، جراح و دندان پزشک در پایان این گفت و گو اعلام کرد: اگر در زمان بارداری، برای تشخیص،  نیاز به رادیوگرافی باشد، مهمترین نکته، استفاده از جلیقه سربی محافظ است.

مطالعات نشان داده اند که در صورت استفاده از جلیقه سربی در رادیوگرافی دهانی، اشعه رسیده به گوناه و جنین، به حدی ناچیز است که در واقع، غیرقابل اندازه گیری می شود.

حتی با وجود اطمینان از بی خطر بودن رادیوگرافی دهانی در دوره بارداری، رادیوگرافی ها در این دوره ، به طور انتخابی و تنها در صورت لزوم و جهت کمک به تشخیص و درمان باید استفاده شود.


آدرس و شماره تماس دکتر الناز فدوی، جراح و دندانپزشک در ارومیه

ارومیه:خیابان حسنی، ساختمان اورشاد ۱، طبقه ۳، واحد ۱۳

شماره تماس04433458908 :  
 
 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید