04:38|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 27 دی 1400 - 13:40
کد خبر: 17501
یادداشت:

مکانیزه‌سازی سطل‌های زباله؛ معضلی فراموش شده در کلانشهر ارومیه

رهاسازی زباله و وجود سطل‌های زباله پلاستیکی فرسوده در سطح شهری ارومیه از مهم‌ترین عوامل شیوع بیماری‌ها و روان شدن شیرابه‌های ناشی از پسماند زباله در سطح شهر است که گلایه شهروندان را بدنبال داشته و خواستار رسیدگی متولیان امر در این زمینه می‌باشند.
مکانیزه‌سازی سطل‌های زباله؛ معضلی فراموش شده در کلانشهر ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، سالهاست که حال و هوای شهروندان ارومیه‌ای از بابت کثرت زباله‌های خشک و تری که در معابر و خیابان‌های شهری پراکنده شده‌اند و بوی بد شدید ناشی از آن که فضای شهری را فرا گرفته، خوب نیست؛ زباله‌هایی که وجودشان به عنوان تهدیدی جدی برای سلامتی و بهداشت عمومی تلقی می‌شود.

کمبود سطل‌های زباله در سطح شهر موجب بروز مشکلاتی از قبیل انبار شدن زباله‌ها در یک سطل می‌شود که نارضایتی شهروندان در اعتراض به عملکرد سازمان مربوطه را به دنبال دارد.

متاسفانه سطل‌های مخصوص جمع‌آوری زباله موجود در معابر شهری ارومیه، وضع مناسبی ندارند و زباله‌ها به صورت فله‌ای مستقیما در سطل‌ها ریخته می‌شوند و این امر موجب می‌شود که شیرابه زباله‌ها در سطل، کوچه و خیابان جاری شده و باعث آلودگی و تعفن سطل‌ها، ماشین حمل زباله و محیط شهری شوند.

در ادامه لازم به ذکر است که در ایجاد این آلودگی‌ها علاوه بر کوتاهی برخی مسئولین شهری در افزایش سطل‌های زباله مکانیزه و جمع‌آوری به موقع پسماندها، نقش شهروندان در به وجود آوردن این آلودگی نباید نادیده گرفته شود، نقشی که بیانگر غفلت متولیان امر از آموزش‌های فرهنگ شهرنشینی می‌باشد.

جمع آوری مکانیزه زباله های سطح شهر یکی از راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از پراکندگی زباله در سطح شهر و همچنین ارتقاء بهداشت عمومی سطح شهر خواهد شد.

جمع آوری مکانیزه زباله‌های سطح شهری و  نصب سطل‌های زباله فلزی که نسبت به سطل‌های زباله پلاستیکی حجم بیشتری از زباله را در خود جای می‌دهد؛ می‌تواند زمینه تسریع در عملیات جمع آوری زباله شهری را فراهم کرده و مساعدتی برای پاکبانان در جهت جمع‌آوری زباله ها در فصل سرد و روزهای برفی باشند.

به رغم حجم بالای تصاویر و فیلم‌های ارسالی از سوی مخاطبان و مطرح نمودن این مسئله توسط این پایگاه خبری در جهت اطلاع‌رسانی مسئولان مربوطه و اقدام به موقع و مناسب آنان، اما باز هم هیچ اتفاق قابل قبولی نیافتاده و مسئولان همچنان به بی‌توجهی خود نسبت به رفع این موضوع ادامه می‌دهند.

بنا به اظهار اکثریت شهروندان، مسئولان شهری هر بار بهانه‌ای برای این مسئله مطرح می‌کنند؛ یک بار نبود اعتبار، یک روز عدم همکاری مردم با سازمان مربوطه و روز دیگر موضوعی دیگر را بهانه‌ای برای انجام ندادن وظایفشان می‌کنند، بهتر است مسئولان به جای بهانه‌جویی با مردم رو راست باشند و بگویند ما توان کارکردن، نداریم.

وضعیت تاسف بار این روز‌های کلانشهر ارومیه حاصل نبود برنامه‌ریزی مناسب، عملکرد منفی و غیر قابل دفاع متولیان امر درباره جمع‌آوری زباله‌ها است؛ بطوریکه هر کس با گذر از کوچه و خیابان‌های شهری می‌تواند عملکرد ضعیف مسئولان را به وضوح ببیند و لمس کند.

سوالی که پیش می‌آید این است که مگر مسئولان شهری در این شهر زندگی نمی‌کنند که متوجه وضعیت اسفناک شهر باشند؟ و یا آیا گذاشتن سطل زباله در معابر و خیابان‌های سطح شهری برای رفاه حال شهروندان، هزینه‌هایی بیش از هزینه برگزاری همایش ها و جلسات تکراری دارد؟!

در ادامه شایان به ذکراست که به دلیل کمبود سطل زباله، افراد زباله‌های خود را سر کوچه می‌گذارند و حیوان‌ها از قبیل سگ و گربه در شب کیسه‌ها را پاره و زباله‌ها را پخش می‌کنند.

سخن آخر اینکه با وجود دغدغه همراه با نگرانی و نارضایتی شهروندان انتظار می‌رود متولیان امر در جهت رفع این معضل شهری اقدامات لازم را در جهت رفاه حال شهروندان انجام دهند.

سارا مرادی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید