12:02|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 دی 1400 - 12:23
کد خبر: 17495
یادداشت:

تقویت فرهنگ رانندگی؛ مهم‌ترین عامل پیشگیری از سوانح رانندگی درون شهری در ارومیه

حوادث رانندگی و تلفات درون شهری ارومیه به عنوان یكی از چالش‌های اجتماعی محسوب میشود که زیر سایه فقدان فرهنگ رانندگی، هر روز سرتیتر اخبار استانی بوده و نظارت و رسیدگی مسئولین شهری را می‌طلبد.
تقویت فرهنگ رانندگی؛ مهم‌ترین عامل پیشگیری از سوانح رانندگی درون شهری در ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، ترافیک واژه‌ای آشنا که سالهاست در کلانشهر ارومیه به معضلی جدی و فراموش شده بین مسئولان شهری تبدیل شده است که عدم وجود فرهنگ صحیح رانندگی در بین افراد آن را تشدید می‌کند.

در اکثریت خیابان‌های ارومیه، به دلیل تعدد مراکز خرید و نبود پارکینگ، متاسفانه بسياري از رانندگان بدون توجه به حقوق ديگران خودروهاي خود را به صورت دوبله پارک مي‌کنند و تنها لطفي که مي‌کنند اين است که چراغ‌هاي راهنماي خودرو را در جهت اطلاع به دیگران، روشن می‌گذارند.

حرکت نکردن بين خطوط، سرعت غيرمجاز، سبقت غیرمجاز، لایی کشیدن و حرکات مارپيچ، دوبل و در بعضی موارد سوبل پارک کردن، توجه نکردن به علائم راهنمايي و رانندگي، عدم رعايت حق تقدم در تقاطع ها، احترام نگذاشتن به یکدیگر، عبور از چراغ قرمز و ... از جمله فرهنگ‌هاي نادرست رانندگي در سطح شهر ارومیه می‌باشد.
در ادامه شایان به ذکر است که به دلیل نامناسب‌بودن سیستم حمل و نقل عمومی، کم عرض بودن خیابان‌ها و استاندارد نبودن آن‌ها، کمبود پارکینگ‌های طبقاتی و مکانیزه و ... در ارومیه، بسیاری از شهروندان از وسیله شخصی برای عبور رو مرور در شهر استفاده می‌کنند و همین امر باعث شده تا فرهنگ عمومی رانندگی در بین شهروندان بیش از گذشته مورد تاکید قرار گیرد.

با گذر از خیابان‌های سطح شهری، متوجه خواهیم شد که متاسفانه فرهنگ رانندگی در بین رانندگان ارومیه‌ای معنی و مفهوم خاصی ندارد و عدم فرهنگ رانندگی در شهر نمایان است.

به گفته کارشناسان، در حوزه سوانح ترافیكی شهری سه عامل نواقص فنی خیابان‌ها، معضلات و اشكالات فنی در خودروها مطرح می‌شود که كاهش میزان و شدت سوانح درون شهری با افزایش فرهنگ ترافیك رابطه مستقیم دارد.

سخن آخر اینکه ترويج فرهنگ رانندگي نيازمند نظارت دقيق، نهادينه‌كردن مهارت‌هاي ارتباطي و قوانين در جامعه است كه با برنامه ريزي درست از سوي مسئولان شهری و اجراي دقيق برنامه‌ها نتيجه مي‌دهد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید