10:18|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 20 دی 1400 - 13:40
کد خبر: 17471
یادداشت:

زیرساخت‌های نامناسب شهری ارومیه؛ جوابگوی حجم بالای ترافیک نیست

سالهاست که افزایش خودروها و نبود برنامه‌ریزی دقیق برای روان‌سازی عبور و مرور، سبب ایجاد گره‌های ترافیکی در معابر و خیابان‌های اصلی کلانشهر ارومیه شده که به هم خوردن سیمای بصری و اتلاف وقت شهروندان و چالش در خدمات‌دهی را به دنبال دارد و رسیدگی مسئولان ذیربط را در این زمینه می‌طلبد.
زیرساخت‌های نامناسب شهری ارومیه؛ جوابگوی حجم بالای ترافیک نیست

سرویس اجتماعی باریش نیوز، سالهاست ترافیک‌های سنگین در ارومیه به خصوص در ساعات پیک تردد، میزبان خیل عظیمی از رانندگان است که مردم این شهر را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و در برخی از ساعات عبور و مرور از معابر درون شهری را غیرممکن کرده است.

از جمله عوامل مهم دخیل در ترافیک سنگین ارومیه می‌توان به پروژه‌های نیمه‌تمام شهری اشاره کرد که تردد وسایل نقلیه را با مشکلات زیادی مواجه کرده و سبب ترافیک‌های سنگین در معابر شده است.

از پروژه های نیمه تمامی که در کلانشهر ارومیه خودنمایی می‌کند، پروژه تقاطع غیرهمسطح آذربایجان می‌باشد؛ گرچه روند اجرای این طرح با قرارگیری در این برهه و مشکلات اقتصادی فراوان با کندی مواجه شده اما لازم به ذکر است که متولیان امر تا به امروز اقدام عملی در راستای رفع مشکلات این پروژه و پیشرفت سریع این تقاطع غیر همسطح انجام نداده‌اند و در حال حاضر نیز مسئولان شهری درخصوص روند کند پیشرفت این پروژه سکوت کرده و می‌توان گفت به نوعی تکمیل و اتمام این پروژه به فراموشی سپرده شده است.

عدم توجه به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش خطوط، بی‌برنامگی در ایجاد بی‌آر‌تی و تراموای شهری، کمبود پارکینگ و نبود فرهنگ‌سازی درست در خصوص استفاده از پارکینگ‌ها از دیگر علل ایجاد ترافیک در ارومیه محسوب می‌شود.

از طرفی هم می‌توان گفت در موضوع ترافیک چندین چالش ساخت و سازهای بی‌رویه، ازدیاد تاکسی، خودروهای تک سرنشین و ... بسیار موثر است.

با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی در آذربایجان‌غربی و نبود شغل و بیکاری جوانان، برخی از مردم برای امرار معاش و کسب روزی اقدام به فروش میوه و سبزی و ... با خودورهای شخصی خود در نقاط مختلف شهر می‌کنند که متاسفانه اغلب بدون توجه به قوانین موجبات ترافیک‌ها سنگین را در شهر فراهم می‌کنند.

خیابان‌های کم عرض، عدم وجود پارکینگ کافی، عدم اسقاط خودروهای فرسوده، عدم وجود یا عدم استقبال و استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی بعلت فرسودگی آن از جمله مواردی هستند که در بخش معضلات ترافیک ارومیه بسیار تاثیرگذار هستند که متاسفانه تاکنون اتفاق خاصی در توسعه زیرساخت‌های خیابان‌ها و معابر شهری ارومیه از سوی هیچ ارگانی انجام نگرفته است.

در پایان لازم به ذکر است که از توجه به موضوع ترافیک شهری به سادگی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد؛ ایجاد محدوده‌های ترافیکی در داخل شهر ارومیه از مواردی ضروری در جهت کاهش ترافیک شهری می‌باشد و بایستی به منظور جلوگیری از افزایش مشکلات موجود طرح‌های توسعه شهری در کنار حل این معضل قرار گیرد تا رضایت شهروندان فراهم شود.

سارامرادی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید