19:16|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 19 دی 1400 - 13:08
کد خبر: 17463
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

پاسخ پزشک زنان به سوالات مخاطبان

پاسخ دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه به سوالات مطرح شده از سوی مخاطبان باریش نیوز
پاسخ پزشک زنان به سوالات مخاطبان

1.سوال مخاطب: عوارض و خطرات دیر باردار شدن چیست؟

پاسخ پزشک: بارداری در سن بالا با خطرات بسیاری همراه است بطوری که ریسک انواع اختلالات ژنتیکی در بارداری بعد از چهل سالگی بسیار بیشتر می‌باشد مانند سندروم داون؛ عوارض حین بارداری مثل فشارخون بارداری، دیابت بارداری و پره اکلامپسی هم در بارداری با سنین بالا بیشتر دیده می‌شود.

2.سوال مخاطب: آیا بلافاصله بعد از اولین زایمان امکان بارداری بعدی وجود دارد؟

پاسخ پزشک: بارداری بلافاصله یا با فاصله کم از بارداری اول نیز خطراتی را به دنبال دارد؛ خطر زایمان زودرس، نارس به دنیا آمدن نوزاد، وزن کم موقع تولد و موارد دیگر از جمله عوارض زایمان زودرس می‌باشد. برای مادر هم بارداری زودهنگام بعد از زایمان اول با خطراتی همچون احتمال آسیب به رحم و بعضی عوارض حین بارداری همراه است.

3.سوال مخاطب: حداقل فاصله لازم در بین دو بارداری چقدر می‌باشد؟
پاسخ پزشک: بهتر است حداقل 18 ماه بین دو فرزند فاصله سنی وجود داشته باشد. البته فاصله استاندارد میان دو بارداری 3 سال میباشد؛ البته مواردی هم وجود دارد که مادر در فاصله کمتر از 18 ماه فرزند دوم خود را به دنیا آورده اما این نوع بارداری و زایمان عوارض خود را داشته است.

4.سوال مخاطب: برای بارداری مجدد، چه نکاتی بایستی مدنظر قرار گیرد؟

پاسخ پزشک: اگر زایمان شما سزارین باشد مقداری دیرتر از زایمان طبیعی بدن و رحم شما بهبود پیدا می‌کند؛ لذا نیاز است فاصله زمانی حداقل 18 ماه یا بیشتر را برای آمادگی برای بارداری مجدد را داشته باشید.

توصیه نهایی پزشک زنان در رابطه با موضوع فوق‌الذکر چنین می‌باشد: اگر سن خیلی پایین یا بالایی دارید قبل از اقدام برای بارداری با پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی مشورت کنید و بهتر است دو سال کامل به فرزند اول خود شیر دهید و فاصله زمانی مناسب را در جهت بارداری مجدد رعایت کنید تا نوزادتان نیز از مزایای شیر مادر بهره کافی رو برد. اگر چنانچه دوران پر استرسی را در زندگی به سر می‌برید بهتر است در بارداری مجدد، تجدیدنظر کنید.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید