21:33|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 19 دی 1400 - 11:24
کد خبر: 17461
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

اهمیت رنگ‌آمیزی جداره‌ها در هویت‌بخشی به خیابان‌ها و معابر کلانشهر ارومیه

محور اصلي برنامه‌های سـازمان زيباسـازي در مقولـه‌هـايي چـون مبلمان شهري، فضاهاي عمومي، پياده‌‎رو و پياده‌راه، نشانه‌ها و هويت بصـري، طبيعـت شـهري، نماهـاي شهري، راهكارهاي افزايش و بهبود تعاملات و مشاركت‌‎هاي اجتماعي و توجه به نيازهاي اقشار مختلف شـهروندان بـويژه كودكان مورد توجه قرار مي‌گيرد و در عين حال، ضوابط كلي منطقه‌اي كه موجب احراز هويت ميشـود و از هـرج و مـرج بصري جلوگيري مي‌كند را با همكاري نهادهاي ذيربط و هماهنگي با مديريت كلان شهري ارائه مي‌نمايد.
اهمیت رنگ‌آمیزی جداره‌ها در هویت‌بخشی به خیابان‌ها و معابر کلانشهر ارومیه

علی شایگان، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، اظهار کرد: دیواه‌های سطح شهر ارومیه از نظر ارتفاع به دو دسته بالا دستی و پایین دستی تقسیم بندی می‌شوند که با گذر از خیابان‌ها و معابر سطح شهری می‌توان جداره‌های پایین دستی را که متاسفانه با کم لطفی و ناآگاهی برخی از شهروندان به طور مکرر دچار آلودگی بصری (شعارنویسی، چسباندن اعلامیه و تبلیغات و...) و تخریب می‌گردند، را مشاهده کرد و این امر به دلیل اینکه این جداره‌ها در ارتفاع کم بوده و دسترسی به آن‌ها آسان بوده و دائما در معرض تخریب قرار دارند از اهمیت پایین‌تری نسبت به جداره‌های بالادستی برخوردارند.

وی افزود: بی‌توجهی مردم نسبت به حفظ فضای شهری، تخریب و ایجاد آلودگی بصری مستلزم آموزش و اطلاع رسانی از طریق دستگاه‌های ذیربط بمانند آموزش و پرورش، صدا و سیما، رسانه‌های جمعی و... می‌باشد.

شایگان ادامه داد: در مورد جداره‌های بالا دستی لازم به ذکر است که به دلیل اینکه از اهمیت ویژه‌ای در سیمای شهر دارند با دعوت از هنرمندان مطرح بومی و کشوری طرح‌های پیشنهادی جمع‌آوری و در کمیته‌های عالی مربوطه مطرح و تصمیم‌گیری انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه، در پایان تصریح کرد: این سازمان بر اساس وظایف محوله اقدام به رفع اینگونه آلودگی‌ها می‌نماید و در این راستا هنرمندان همکار سازمان با در نظر گرفتن سیاست‌های کلی ابلاغی ترویج فرهنگ ایرانی_اسلامی و بررسی بستر موجود از نظر متریال جداره، ابعاد و اندازه و موقعیت مکانی به کمیته فنی سازمان پیشنهاداتی ارائه می‌نمایند که این پیشنهادات در برخی مواقع دارای مفاهیم مانند آموزه‌های ایرانی – اسلامی، ادبیات و اشعار و... هستند و گاها نیز صرفا به جهت خلق یک منظر زیبای شهری بوده و به دنبال انتقال پیام و مفهوم نیست و بعد از تایید کمیته مذکور که متشکل از کارشناسان حوزه‌های مربوطه بوده، ضمن رفع آلودگی بوجود آمده اقدام به خلق یک تصویر جایگزین جهت تلطیف نمودن فضای موجود می‌نمایند که متاسفانه این اصلاحات در برخی موارد با کم لطفی شهروندان مواجه شده و بعد از مدت کمی با تخریب بیت المال دوباره جداره مذکور با انواع شعارنویسی و برچسب دچار آلودگی بصری می‌گردد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید