16:46|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 18 دی 1400 - 12:13
کد خبر: 17457

ابلاغ ضوابط حفاظت از ۱۵ اثر فرهنگی- تاریخی به استاندار آذربایجان غربی

نقشه محدوده، عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری ۱۵ اثر فرهنگی‌ ـ تاریخی آذربایجان غربی درحالی از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار آذربایجان غربی ابلاغ شد.
ابلاغ ضوابط حفاظت از  ۱۵ اثر فرهنگی- تاریخی  به استاندار آذربایجان غربی


نقشه محدوده، عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری ۱۵ اثر فرهنگی‌ ـ تاریخی آذربایجان غربی درحالی از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار آذربایجان غربی ابلاغ شد که از ثبت برخی از این آثار در فهرست میراث ملی کشور، بیش از نیم قرن گذشته است.

عرصه و حریم این آثار در دو نامه جداگانه از سوی عزت‌الله ضرغامی خطاب به محمدصادق معتمدیان ـ استاندار آذربایجان غربی ـ ابلاغ شده است.

در این مجموعه که محدوده حریم و عرصه آن‌ها تعیین و ابلاغ شده است، آثاری مشاهده می‌شود که حدود ۵۰ سال از ثبت آن‌ها در فهرست میراث ملی کشور می‌گذرد. تپه باستانی حسنلو از آن جمله است که در ۹ کیلومتری نقده و حدود ۸۰ کیلومتری ارومیه واقع شده است و قدمت آن به بیش از هفت هزار سال می‌رسد و در سال ۱۳۴۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

این تپه محل کشف جام طلایی حسنلو است که هم‌اکنون در موزه ملی نگهداری می‌شود. با این وجود، گمانه‌زنی‌ها برای تعیین محدوده حریم و عرصه این محوطه تاریخیِ با ارزش از سال ۱۳۹۷ آغاز شده که در سال ۱۴۰۰ به تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده است. مدیر پایگاه ملی حسنلو در فروردین ماه ۱۴۰۰ خبر داده که این محدوده از سوی این وزارتخانه به استاندار وقت ابلاغ شده است. حالا وزیر جدید در نامه‌ای دیگر این محدوده را به استاندار جدید ابلاغ کرده است.

کلیسای حضرت مریم یا ننه مریم، میراث بازمانده از آشوریان در ایران است که به گفته باستان شناسان و مورخان، پس از «بیت‌الحم» فلسطین دومین کلیسای کهن جهان شناخته می شود. این کلیسا با معماری ساده و بدون تزئینات دوران ساسانی در سال ۱۳۶۲ در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده، اما نقشه محدوده، عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی آن حالا پس از گذشت حدود ۳۸ سال تعیین شده است.  

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید